Hva kan vi hjelpe deg med?

Hvordan én enhet kan ødelegge nettet for alle

Hva er et «bad apple»?

Dersom du har en enhet med dårlig dekning hjemme hos deg, kan denne enheten dra ned ytelsen for alle enheter som bruker det trådløse nettet. Enheten blir da et «bad apple» fordi den gir tregt internett for alle som er på nett.

Har du «bad apples» i ditt nett?

Dersom du har en enhet som er koblet til internett og som oppfyller en eller flere av punktene under, kan din enhet være et «bad apple»:

  1. Dårlig dekning der enheten er plassert:
    • Lang avstand til nærmeste trådløse tilgangspunkt (ruter/modem). For eksempel et nettbrett som ligger i annen etasje eller langt unna ruteren.
    • Fysiske hindringer: dersom signalet må reise gjennom betongvegg, murvegg eller varmekabler (f.eks. gjennom bad) for å nå en av dine enheter, vil signalet svekkes.
  2. En gammel maskin- og programvare som ikke støtter de nyere og raskere standardene for trådløs kommunikasjon. Dette kan være en gammel smarttelefon eller datamaskin.

Et «bad apple» vil påvirker hastigheten for alle andre selv om enheten ikke er aktivt i bruk. Dette betyr at en eldre smarttelefon som ligger til lading i et rom langt unna ruteren, kan gi alle i boligen din dårligere nett.

Hvorfor påvirker dette alle som er på nett?

Airtime er et mål i prosent på hvor mye tid en ruter kan bruke på å snakke med alle enhetene som er koblet til det trådløse nettet.

Jo dårligere dekning en enhet har, desto lenger tid vil ruteren bruke på å utveksle data med denne enheten. Dette bruker opp «airtime», som betyr at jo tregere det går for en enhet, desto mindre kapasitet gjenstår å dele for alle andre enheter. Dette vil du oppleve som lav hastighet på alle dine enheter uansett hvor du befinner deg i boligen.

Slik unngår du «bad apples»

  1. Slå av WiFi på enheter som ikke er aktivt i bruk, slik at de ikke kan påvirke nettet
  2. Sørg for en god plassering av ruter/modem for å bedre dekningen til alle dine enheter
  3. Dersom du bruker trådløse forsterkere (ekstender eller repeater) hjemme hos deg, vær oppmerksom på at disse kan bli «bad apples» hvis de ikke har god nok dekning. Sørg derfor for at alle forsterke har godt signal til ruteren/modemet ved å redusere avstanden.

Dersom du sliter med dårlig dekning i din bolig, er vår anbefaling å erstatte eventuelle trådløse forsterker med en MESH-løsning. HomeNet sitt MESH-produkt kalles WiFi@Home Premium og består av tre trådløse aksesspunkt. Løsningen gir full dekning til hele boligen din og ved å redusere påvirkningen av «bad apples» gir den automatisk hver enhet den beste hastigheten. Les mer om WiFi@Home Premium her.

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat

Du vil bli bedt om å logge inn på Min side for å chatte med oss.

Ønsker du å bli kunde?
Chat med oss her

Dersom du opplever feil med din internettlinje, anbefaler vi at du tar kontakt på telefon for raskest mulig hjelp. Utenfor våre åpningstider for telefon, er du selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss på chat.

Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Svartid er normalt innen 5 virkedager. Ønsker du raskere svar, kontakt oss på telefon eller chat.

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss