Opplevd hastighet for bredbånd fra HomeNet

Det er mange faktorer som påvirker opplevd hastighet på ditt bredbånd. Nedenfor har vi samlet de vanligste årsakene til hvorfor hastigheten kan oppleves lavere enn forventet, samt tips for hvordan hastigheten kan forbedres.

Gjør hastighetsmålinger med kablet internett

For å ta en hastighetstest koble datamaskinen direkte inn i en av portene i HomeNets hjemmesentral. Les mer hvordan gjøre en riktig hastighetstest på homenet.no/hastighetstest

Bruk nettverkskabel der du kan

For å redusere belastningene på det trådløse nettverket anbefaler vi å kable stasjonære enheter slik som spillkonsoller, TV-dekodere og datamaskiner.

Fjern hindringer for de trådløse signalene

Fysiske hindringer påvirker trådløse signaler. Vegger av betong, flere etasjer eller TV-benk forann trådløs sender vil kunne påvirke hastighet.

Bruk eget utstyr som støtter høy hastighet

Ikke alle enheter slik som datamaskiner, mobiler og nettbrett støtter de høyeste hastighetene hverken trådløst eller med kabel. Noen enheter støtter dessuten høyere hastigheter med nettverkskabel over trådløst nett.

Vær varsom med passordbeskyttelse på ditt trådløse nettverk

Vær påpasselig med passordbeskyttelse av det trådløse nettverket. Med dårlig eller ingen passordbeskyttelse kan andre enn dem du har gitt tilgang bruke bredbåndsabonnementet ditt. Dette vil senke kapasiteten, og du risikerer også at nettverket ditt brukes til ulovlige handlinger.

Minimum, maksimum og normal hastighet

Omtrent 5% av kapasiteten på linjen er nødvendig for å få forbindelsen til å fungere. Nedenfor finner du en oversikt over våre produkter med minimum, maksimum og normal hastighet målt med nettverkskabel.

Fiberbredbånd

Mikro 2/2

Minimumshastighet 2/2
Maksimumshastighet: 2/2
Normal hastighet: 2/2

Mikro 5/5

Minimumshastighet 5/5
Maksimumshastighet: 5/5
Normal hastighet: 5/5

Mikro 10/10

Minimumshastighet 10/10
Maksimumshastighet: 10/10
Normal hastighet: 10/10

Mini 30/30

Minimumshastighet: 30/30
Maksimumshastighet: 30/30
Normal hastighet: 30/30

Mini 50/50

Minimumshastighet 50/50
Maksimumshastighet: 50/50
Normal hastighet: 50/50

Mini 60/60

Minimumshastighet 60/60
Maksimumshastighet: 60/60
Normal hastighet: 60/60

Mini 100/100

Minimumshastighet 90/90
Maksimumshastighet: 100/100
Normal hastighet: 100/100

Mega 200/200

Minimumshastighet 180/180
Maksimumshastighet: 200/200
Normal hastighet: 200/200

Mega 300/300

Minimumshastighet 280/280
Maksimumshastighet: 300/300
Normal hastighet: 300/300

Mega 500/500

Minimumshastighet 450/450
Maksimumshastighet: 500/500
Normal hastighet: 500/500

Giga 1000/1000

Minimumshastighet 900/900
Maksimumshastighet: 1000/1000
Normal hastighet: 930/930

ADSL / VDSL

ADSL 1 til 7 Mb/s

Minimumshastighet 2/0,2
Maksimumshastighet: 7/0,5
Normal hastighet: 6,4/0,7

ADSL 7 til 14 Mb/s

Minimumshastighet 7/0,5
Maksimumshastighet: 14/1
Normal hastighet: 12/1

ADSL 14 til 21 Mb/s

Minimumshastighet 14/0,5
Maksimumshastighet: 21/1
Normal hastighet: 18,5/1

VDSL opptil 25/5 Mb/s

Minimumshastighet 15/2
Maksimumshastighet: 25/5
Normal hastighet: 23/3

VDSL opptil 30/10 Mb/s

Minimumshastighet 20/5
Maksimumshastighet: 30/10
Normal hastighet: 27/4

VDSL opptil 40/10 Mb/s

Minimumshastighet 35/5
Maksimumshastighet: 40/10
Normal hastighet: 36/7

VDSL opptil 60/10 Mb/s

Minimumshastighet 50/5
Maksimumshastighet: 60/10
Normal hastighet: 52,5/7,5

VDSL opptil 60/15 Mbps

Minimumshastighet 50/5
Maksimumshastighet: 60/15
Normal hastighet: 52,5/12,5

Trafikkstyring

HomeNet skal sikre at trafikkstyringen i nettet oppfyller de krav som er fastsatt i Ekomloven med tilhørende forskrifter. For mer informasjon se homenet.no/trafikkstyring.

Fremdeles problemer med hastigheten?

Klage på HomeNets hastighet kan fremsettes via homenet.no/kundeservice.

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat

Du vil bli bedt om å logge inn på Min side for å chatte med oss.

Ønsker du å bli kunde?
Chat med oss her

Dersom du opplever feil med din internettlinje, anbefaler vi at du tar kontakt på telefon for raskest mulig hjelp. Utenfor våre åpningstider for telefon, er du selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss på chat.

Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Svartid er normalt innen 5 virkedager. Ønsker du raskere svar, kontakt oss på telefon eller chat.

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss