Hva kan vi hjelpe deg med?

Hastighetstest for fiberforbindelse fra HomeNet

  1. Slå av det trådløse nettverket. Trådløse forbindelser påvirkes av så mange variabler, og vil sjelden gi deg samme hastighet som kablet internett.
  2. Koble datamaskinen direkte inn i en av portene i HomeNets hjemmesentral.
  3. Sørg for at datamaskinen du tester med har følgende minimums-spesifikasjoner for å kunne måle hastigheter opptil 1 Gbps: Intel® Core™ i7-3540M / AMD A10-5800K Prosessor, 8 GB RAM, 1 Gbps nettverkskort. Anbefalte nettlesere: Firefox 3.6 eller nyere, Internet Explorer 8 eller nyere, Safari 4 eller nyere, Chrome 10 eller nyere.
  4. Har du en gammel datamaskin, forsøk å teste igjen med en annen datamaskin. Da vil det være mulig å se om et evt. dårlig resultat er relatert til utstyret eller til bredbåndslinjen:
  5. Deaktiver strømsparingsfunksjoner på maskinen ettersom det påvirker maskinens ytelse negativt.
  6. Sjekk om datamaskinen er angrepet av virus eller spyware (spionprogrammer). Er maskinen angrepet kan maskinen skades samt at dette kan spise mye kapasitet. Dermed blir både maskinen tregere og bredbåndskapasiteten dårligere.
  7.  Slå av annen programvare. Før du tester, må du forsikre deg om at ikke annen programvare er aktiv på maskinen. Programvare kan også spise av kapasiteten, for eksempel filoverføringsprogrammer.
  8. Koble ut andre maskiner eller tjenester som er tilkoblet hjemmesentralen. Datamaskiner, eller annet utstyr som deler samme bredbåndsoppkopling (f.eks. bredbåndstelefon), vil oppta ekstra båndbredde
  9. Hastighetstest for bredbåndsforbindelser fra HomeNet kan testes på www.speedtest.net. Velg den testserveren fra HomeNet/Global Connect som er nærmest lokasjonen du tester fra. For å oppnå korrekte resultater fra hastighetstesten må det gjennomføres 3 stk. hastighetstester i løpet av et døgn med 5-6 timers mellomrom for å få et representativt gjennomsnitt for målingene.
  10. Etter hastighetstesten kan alt utstyr kobles tilbake igjen.

 

Resultater og forbehold om hastighet

Målt hastighet kan være avhengig av avstand og forsinkelse mellom bruker og test-server. Høyere avstand og forsinkelse vil i mange tilfeller bety lavere hastighet.

Omtrent 5% av kapasiteten på linjen er nødvendig for å få forbindelsen til å fungere og vil forsvinne, dette er såkalt «overhead». Generellt for hastighetstester vil man kunne oppleve usikkerhet som vil kunne påvirke resultatene negativt med omtrent 5% av bredbåndslinjens maksimale angitte hastighet.

HomeNet tar forbehold om at forhold av teknisk art i nettet kan føre til at det ikke alltid er mulig å levere helt opp til den maksimale hastigheten som er oppgitt for den valgte tjenesten. HomeNet tar ikke ansvar for hastighetsbegrensninger som er forårsaket av omstendigheter eller forhold utenfor Homenets kontroll. Overføringshastighet utenfor Homenets nett og videre ut på internett er utenfor Homenets kontroll, og det må påregnes lavere hastighet. For eksempel vil besøk på nettsteder med mye trafikk kunne begrense hastigheten.

Hos kunde kan trådløs dekning fra modem til telefon/nettbrett, flere enheter på samme bredbåndslinje eller en gammel datamaskin kunne påvirke opplevd hastighet. Passordbeskyttelse av det trådløse nettverket er også meget viktig. Med dårlig eller ingen passordbeskyttelse kan andre enn dem du har gitt tilgang bruke bredbåndsabonnementet ditt. Dette vil senke kapasiteten, og du risikerer også at nettverket ditt brukes til ulovlige handlinger.

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat

Du vil bli bedt om å logge inn på Min side for å chatte med oss.

Ønsker du å bli kunde?
Chat med oss her

Dersom du opplever feil med din internettlinje, anbefaler vi at du tar kontakt på telefon for raskest mulig hjelp. Utenfor våre åpningstider for telefon, er du selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss på chat.

Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Svartid er normalt innen 5 virkedager. Ønsker du raskere svar, kontakt oss på telefon eller chat.

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss