HomeNet med tilgang på fiberkompetanse i verdensklasse

– Nå har vi tilgang til markedets beste fibernettstruktur fra nord til sør i Norge, sier salgsdirektør Timo Ruud og salgssjef Nybygg, Knut Tore Rugland.

Norges ledende leverandør av fiberløsinger er nå blitt en del av GlobalConnect. – Det gir HomeNet, som er en del av konsernet, tilgang på nordeuropeisk fiberkompetanse og ressurser i verdensklasse, sier salgsdirektør Timo Ruud og salgssjef Nybygg Knut Tore Rugland.

 

Større muskler
– GlobalConnect gir oss større muskler og synergieffekter. I og med at de store indrefiletene i fibernettet er tatt av andre leverandører, må vi finne lønnsomhet i små og mellomstore prosjekter. Når vi selger fibernett til eneboliger, borettslag og nybygg, kan vi samtidig selge nettstrukturen til næringseiendommer innenfor samme geografiske område. Vi må i sterkere grad kombinere leveranser til privat- og næringskunder, og skape lønnsomhet i mindre lukurative prosjekter. En tettere integrasjon med morselskapet GlobalConnect gir oss tilgang på teknisk kompetanse og ressurser som vi kan dra nytte av i alle våre prosjekter. Ambisjonene til GlobalConnect er økt satsing på bedrifts- og privatmarkedet, og å strekke fiber i flere mindre og avsidesliggende områder av Norge, sier Ruud og Rugland.

 

Ledende tech- og telecom-selskap i Nord-Europa
GlobalConnect er en ledende aktør innen tech og telecom som har spesialisert seg på bedriftsmarkedet. Broadnet, som nå er fusjonert med danske GlobalConnect, hadde en klar nummer to posisjon i det norske B2B-markedet, kun forbigått av Telenor. GlobalConnect hadde tilsvarende posisjon mot telegiganten TDC i Danmark. – De var litt for store og litt for små til at de kunne overse hverandre. I og med at BroadNet og GlobalConnect hadde de samme eierne, var det naturlig å fusjonere selskapene for å bli en ledende nordeuropeisk aktør. Fra kun å være en norsk leverandør, har vi nå nettleveranser fra Nordkapp i nord til Berlin i sør, sier Ruud og Rugland.

 

Vi får tilgang til et større teknisk miljø
På spørsmål om hvilken verdiskapning og teknisk kompetanse et slikt nordeuropeisk konsern vil gi norske kunder, svarer Ruud og Rugland:
– HomeNet har nå tilgang til et større teknisk miljø med all kompetanseheving det innebærer, noe som vil komme kundene til gode både i utrullingen av fibernettet, men like fullt den tekniske leveransen av tjenestene. Vi har fiberprodukter med gigabit-kapasitet til hver sluttkunde. Jo mer erfaring vi kan høste fra andre deler av konsernet, desto større nytteeffekt gir det oss lokalt. Forskjellen fra fem år siden og nå, er at vi ikke ror båten alene i brottsjø. Nå kan vi dra veksler på alle støttefunksjoner, noe som gjør oss i stand til å drifte og ivareta kundenes behov på en proaktiv måte, og tilby et driftssikkert nett over hele Norge, sier Ruud og Rugland.

 

Store vekstambisjoner
I europeisk målestokk er Norge langt fremme med hensyn til fiberutbygging og IT-infrastruktur.
– Vi skal i år koble mellom 15 000 og 20 000 fiberkunder, noe som i Norsk målestokk plasserer HomeNet helt i tet. Vi har eiere som har finansielle muskler til å få fart i fiberutbyggingen. Når vi legger fiber i en gate, enten via luftstrekk eller nedgravd, kan vi tilkoble eneboliger, borettslag og næringseiendommer vesentlig raskere enn før.

 

Knallhard konkurranse
Konkurransen i fibermarkedet er knallhard. Når en fiberleverandør starter med fibersalg i et boligområde, blir det alltid krig om å kapre borettslag-, rehabiliterings- og nybyggerkunder med sterkt rabatterte priser.
– Skal vi vinne konkurransen må vi ha den beste prisstrukturen, tekniske leveransen og kvaliteten. Vi er opptatt av at kundene skal ha valgfrihet med Internett- og TV-pakker og vi er motstandere av såkalte «bundlede avtaler». Vi spekulerer ikke i å tjene penger på den slags avtaler slik tilfellet er med mange andre aktører i det norske markedet. Vi har partnere som RiksTV, Viasat og Get. Vi bygger nå ut fiber i et raskt tempo over hele Norge, og med kjente og robuste innholdsleverandører, mener vi at vi er den leverandøren i Norge som går aller lengst i å tilby et verdiforslag med kompromissløs kapasitet og bred valgfrihet til kundene.

 

Nye plattformer
HomeNet registrerer at ca. 40 prosent av deres kunder har valgt bort TV til fordel for Internett. – For oss er ikke dette en overraskende utvikling, da trenden har vært slik i mange år. Derfor kommer det for oss som den største selvfølge å dekke alles TV-behov, men kanskje like viktig, la kundene velge bort tradisjonell TV, sier Ruud og Rugland. – Det ikke er en overraskelse at TV-trendene er slik de er. Dersom boligbyggere velger underholdningstjenester på vegne av beboere i nybygg, er det noe som ikke blir godt mottatt.
Vi stiller spørsmålstegn til boligbyggere som tar valget på vegne av sine kunder. Med fremveksten av smarthusløsninger, må boligbyggere satse på valgfrihet. Her har vi høykapasitetsfiber tilpasset kundenes behov.

 

Tilrettelagt for fremtidens smarthusinstallasjoner
– Vi fiberlegger boligblokker tilrettelagt for fremtidens smarthusinstallasjoner. Med en sterk vekst i elbilsalget i Norge, registrerer vi et økende behov for ladekapasitet i boligblokker med garasjeanlegg. Smarthus og andre tekniske løsninger krever som oftest en god internettaksess, noe vi selvsagt tilbyr, sier Ruud og Rugland. De kan fortelle at utviklingen av HomeNets produkter er en direkte konsekvens av kundenes tilbakemeldinger. Det omfatter alt fra Internett i garasjeanlegg, til WI-FI-soner i f.eks. leiligheter, styrerom og festlokaler. – Vi lytter til kundenes behov, og så langt det lar seg gjøre, realiserer vi dem, understreker de.

Fremtidsutsikter
I både sentrumsnære og mer perifere områder av Norge har det vært en betydelig boligvekst. – Mye tyder på at veksten vil fortsette. Vi skal være i førersetet med leveranse av markedets kraftigste fiberløsninger og gi kundene valgfrihet med hensyn til innholdstjenester, det være seg på Internett eller TV, sier Ruud og Rugland. – Når en boligeier vrir om nøkkelen i sin nye bolig, er mange i reklamasjonsmodus. Da må vi sikre oss at vi har levert varen de etterspør, sier de til slutt.