Internett er tregt eller ustabilt

1. Slå av hjemmesentralen/modemet

Slå av hjemmesentralen/modemet ved å trekke ut strømkontakten. Vent i ca. 10 sekunder – koble strømkabelen til igjen. Deretter gjør du det samme med alt utstyret som er tilkoblet ditt nett, som trådløs ruter, PC, mobil, nettbrett. Dette anbefales å gjøre en gang i blant. 

2. Mål hastigheten din

Mål hastigheten ved å koble din PC rett inn i modemet/hjemmesentralen med en nettverkskabel. Når du måler hastigheten med kablet nett, får du også vite den maksimale ytelsen du kan forvente av det trådløse nettet. 

Før du starter testen, skru av WiFi på PCen og steng alle åpne programmer. Ta hastighetstesten her: Speedtest.net.

For å måle hastigheter over 100 Mbps, stilles det også krav til ytelsen og alderen på ditt utstyr. Utdatert programvare, gammel PC og treg prosessor, kan gi dårligere resultater enn de faktiske forholdene. Les mer om hva som påvirker hastigheten.

3. Forbedre ditt trådløse nett

Trådløst internett (WiFi) er ofte en årsak til at nettet oppleves som ustabilt og tregt. Noen tips for en bedre trådløs opplevelse:

  • Endre plassering av ruter/modem
  • Bruk 5GHz-nettet
  • Gammelt utstyr kan redusere farten
  • Bruk kablet nett der det er mulig

🔗 Slik får du et bedre trådløst nett

4. Kontakt oss

Dersom du fortsatt har problemer, er det bare å ta kontakt med oss. Du finner vår kontaktinfo nederst på denne siden.

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat
Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss