Hva kan vi
 hjelpe
 deg med?
 

Se brukerveiledninger eller svar på ofte stilte spørsmål
Kontakt oss via kontaktskjema, chat eller på telefon 38 99 01 00

Problemer med WiFi? Slik gjør du ditt trådløse nett bedre

Hva kan vi
 hjelpe
 deg med?
 

Se brukerveiledninger eller svar på ofte stilte spørsmål
Kontakt oss via kontaktskjema, chat eller på telefon 38 99 01 00

Problemer med WiFi? Slik gjør du ditt trådløse nett bedre

Ny kunde (VDSL/ADSL)

Hvor finner jeg aktiveringskoden for Min Side?

Aktiveringskoden finner du på fakturaen din. Har du ikke en faktura tilgjengelig så kan du få en fakturakopi av oss. Besøk oss gjerne på vår chat og vi hjelper deg gjerne.

Jeg ønsker å bytte fra min nåværende internettleverandør til dere. Hva trenger jeg å vite?

Ved leverandørbytte vil vi avslutte forholdet ditt hos din nåværende leverandør. Det er viktig at abonnementet forblir hos din nåværende leverandør til overtakelsesdato. Hvis abonnementet ikke forblir hos din nåværende leverandør så kan det oppstå avvik ved leveransen.

Ved leverandørbytte betaler du ikke oppkoblingsavgiften på kr 599,- (Gjelder kun ADSL- og VDSL-kunder, ikke fiberkunder.)

Jeg har telefonlinje inn til huset, men ikke noe telefonuttak. Kan dere levere internett da?

Vanligvis så er dette ikke noe problem.

Det er bare å opplyse om dette under bestilling, og montøren som sendes ut vil montere et telefonuttak for deg.

Dersom montøren nektes tilgang til evt. boring eller annet arbeid og ordren annulleres så vil vi, i henhold til våre abonnementsvilkår og prisliste, fakturere deg dette.

Jeg har nettopp bestilt internett hos HomeNet. Hvor lang tid bruker dere på levering?

Ved nyoppkobling tar det vanligvis to til fire uker ved leveranse via telefonnettet.
Ved juletider, andre helligdager og spesielle omstendigheter så kan leveringstiden øke.

Ved leverandørbytte tar det vanligvis fire til seks uker fra bestillingsdato.

Dere har sendt meg modem, og jeg trenger et pakkesporingsnummer

Som regel har Posten tildelt pakken et sporingsnummer første virkedag etter utsending.
Vi sender SMS med pakkesporingsnummer ved utsending.

Dersom du ikke har mottatt SMS så er det mulig at ditt telefonnummer ikke er registrert hos oss.

Når vil jeg motta modemet?

Normalt sett så blir modemet sendt én uke før oppkoblingsdatoen.

Vanligvis så sender Posten Norge en SMS med hentekoden slik at du kan hente den hos ditt lokale postkontor / post i butikk.

Jeg har oppkobling i morgen. Må jeg være hjemme hele dagen?

I mange tilfeller så trenger en ikke å være til stede ved oppkobling.

Dersom montøren må inn til deg så vil montøren normalt sett ringe deg 1-2 timer i forkant. Enkelte lokale montørselskaper ringer også om lag én virkedag på forhånd. Det er derfor viktig at du er tilgjengelig på telefon.

Vi gjør oppmerksom på at grunnet ulik oppdragsmengde hos de ulike montørselskapene så kan forsinkelser oppstå, og da vil montørselskapet normalt sett gi beskjed før oppkoblingen vil skje.

Om du har fasttelefon eller om du har internettilgang levert av Telenor, NextGenTel, eller andre leverandører som leverer tjenesten via telefonnettet, så vil ikke montør kontakte deg.

Oppkoblingsdatoen min passer ikke. Kan jeg avtale en ny tid?

Oppkoblingsdato bestemmes av ditt lokale montørfirma som utfører oppdraget for oss.

Dersom du ønsker en annen dato bør du kontakte ditt lokale montørselskap på telefonnummer 815 44 149 for å avtale et nytt tidspunkt for oppkobling.
Vi gjør oppmerksom på at nummeret er Telenors montørtelefon, og at feil kan oppstå.

Direktenummer til Eltel Sønnico og Eltel Networks er: 02530.
Direktenummer til Relacom er: 02121.

Jeg vil endre telefonnummeret som montøren ringer meg på.

Det er best å kontakte montørselskapet direkte slik at de kan informere den enkelte montør.
Du kan nå ditt lokale montørselskap på telefonnummer 815 44 149.
Telefonnummeret tilhører Telenors montørtelefon, og vi tar forbehold om at det kan være feil med denne tjenesten.

Telefonnummeret til Eltel Sønnico og Eltel Networks er: 02530.
Telefonnummeret til Relacom er: 02121.

Jeg ønsker å få utstyr tilsendt til en annen adresse enn der jeg har internett.

Da kan du ta kontakt med oss via en av våre supportkanaler, og vi vil endre denne for deg.
Dette bør kundesenteret bli varslet om i god til før levering.

Har dere brukerveiledninger for modem?

Hvordan skal utstyret kobles opp? (Se video)

Cecilie viser deg i videoen hvordan du enkelt kobler til ditt nye Zhone-modem.

Ny kunde (Fiber)

Hvor finner jeg aktiveringskoden for Min Side?

Aktiveringskoden finner du på fakturaen din. Har du ikke en faktura tilgjengelig så kan du få en fakturakopi av oss. Besøk oss gjerne på vår chat og vi hjelper deg gjerne.

Trenger jeg ekstrautstyr som trådløs ruter?

Ved bestilling av fibernett vil du få installert en hussentral og / eller nettverskuttak hjemme hos deg. Dersom du ønsker trådløst internett behøver du en trådløs ruter. Siden det finnes ulike behov i tillegg til at mange har en trådløs ruter fra før, følger ikke dette med som ekstrautstyr fra oss.

Når starter utbyggingen?

Når salgsprosessen i ditt område er ferdig starter prosjekteringsperioden, og etter prosjektering begynner utbyggingen av hovedkabelnettet. Så fort hovedkabelnettet er etablert, vil en representant fra vårt montørfirma ta kontakt med deg for nærmere avtale av installasjon til din bolig.

Hvordan vet jeg at mitt nabolag er bekreftet?

Du vil motta et brev fra oss så fort ditt nabolag er bekreftet for utbygging.

Hvordan får jeg fiberkabelen inn i min bolig?

Vi vil levere lufthengte kabler der hvor det er hensiktsmessig. Der hvor vi ikke kan bruke luftstrekk vil vi grave i bakken. Dersom vi graver i bakken vil vi legge av trekkerør for fiber til deg på din tomt når vi bygger hovedkabelnettet i ditt område. Dette trekkerøret graver du selv ned på egen tomt fra tomtegrensen til nærmeste husvegg. Trekkerøret behøver du ikke å grave dypt ned, men det bør ligge under overflaten slik at det er beskyttet. Våre montører vil deretter trekke fiberkabelen gjennom trekkerøret og inn i din bolig, etter avtale med deg.

Les mer: Veiledning for fiberinstallasjon

Hvordan grave ned fiberrør på egen eiendom?

Her finner du veiledning om hvordan du graver ned fiberrør på egen eiendom: Veiledning for fiberinstallasjon

Hvor plasseres hjemmesentralen i min bolig?

For å gjøre andre tilkoblinger til hjemmesentralen så enkelt som mulig, plasseres vanligvis hjemmesentralen sentralt ved din TV. Dette er også et anbefalt sted å plassere din trådløse ruter.

Les mer: Veiledning for fiberinstallasjon

Hvordan får jeg ekstra datapunkter?

Hvis du skal ha f.eks. TV i andre rom enn stua, må det legges nettverkskabel fra hjemmesentralen til rommet TV skal brukes i. Dette kan du gjøre selv, eller du kan kjøpe tjenesten direkte fra entreprenøren som installerer fiber i boligen din.

Les mer: Veiledning for fiberinstallasjon

Hvordan får jeg trådløst nett til å fungere?

Du bruker din eksisterende trådløse ruter som du enkelt kobler til fibermodemet.

Installasjon av TV-signaler

Dersom du har bestilt TV-tjenester fra en av våre TV-leverandører installeres nødvendig utstyr når montør installerer hjemmesentralen. Har du ikke bestilt TV-signaler, kan du bestille TV-pakke her

Hvor lang tid tar selve utbyggingen?

Selve utbyggingen tar vanligvis tre til ni måneder for hele området du tilhører. Ved vanlige norske forhold i vintermånedene foregår graving og bygging av hovedkabelnettet på våren, sommeren og høsten.

Har dere brukerveiledning for hjemmesentral for fiber?

Faktura

Kan jeg få kvartalsvis faktura?

Vi tilbyr ulike faktureringsperioder som måneds-, kvartals- og årsfaktura. Kontakt oss og skriv hvilken faktureringsperiode du ønsker. Husk å inkludere ditt kundenummer og fakturanummer.

Jeg trenger en fakturakopi.

Du finner kopier av alle fakturaene dine i PDF-format under fanen «Mine fakturaer» på Min Side.

Vi gjør oppmerksom at på fakturaer som er eldre enn tre måneder ikke har spesifikasjonen lagret på «Min Side» eller hos Arvato. Vi får derfor ikke tak i spesifikasjonen, men den første siden til fakturaen ligger tilgjengelig i 12 – 18 måneder.

Fakturerer dere forskuddsvis eller på etterskudd?

Fakturering starter fra den dagen linjen din har blitt ferdig levert. Første faktura kommer måneden etter linjen har blitt koblet opp og inneholder 2-3 månedsbetalinger grunnet HomeNets forskuddsfakturering. Dette kommer av at vi ikke kan fakturere deg for abonnementet før linjen er aktivert.

Det er en feil på fakturaen min.

Skulle det oppstå feil på fakturaen din ønsker vi å bli gjort oppmerksom på dette slik kan vi rette feilen snarest mulig. Kontakt oss her. Inkluder ditt kundenummer og få med hvilken faktura henvendelsen gjelder.

Hvorfor bør jeg velge avtalegiro?

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine selv om AvtaleGiro trekkene gjøres av banken.

Før forfall – mottar du varsel om kommende betaling. Varselet viser spesifisert beløp og dato for betaling. Du kan enkelt stoppe betalingen i nettbanken eller ved å kontakte banken.

På forfall – belaster banken kontoen din, og overfører beløpet til bedriften du er kunde hos.
Etter forfall – kan du kontrollere at regningen er betalt. Kontoutskriften gjelder som kvittering for betalte regninger.

Kombinasjon med eFaktura – Du kan velge å motta varsel for AvtaleGiro rett i nettbanken som eFaktura. Ved å kombinere AvtaleGiro og eFaktura blir regningene dine fortsatt betalt automatisk på forfallsdato, men varselet med fakturadetaljene sendes direkte i nettbanken din og lagres der. Dermed er tjenesten helt papirløs, og det går fort å finne igjen betalte regninger.

Les mer om eFaktura og AvtaleGiro

Hva er fordelene ved å velge eFaktura?

Med eFaktura får du regnigene ferdig utfylt rett i nettbanken din.

Du slipper å taste lange KID-og kontonummer når du skal betale regningen, det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.

Du kan selv velge å endre beløp og forfallsdato på en eFaktura. Når du har betalt regningen, oppbevares den elektronisk i nettbanken. På denne måten har du til enhver tid har full oversikt over både betalte og ubetalte regninger. Du kan velge å bli varslet på epost hver gang du mottar en ny regning i nettbanken.

eFaktura og AvtaleGiro: Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger.

Les mer om eFaktura og AvtaleGiro

Hvordan oppretter jeg avtale om eFaktura?

Dersom du får tilgang til Internett via tradisjonelt bredbånd så vil det ikke la seg gjøre å opprette eFaktura hos oss ved å opprette det på “HomeNet”, men det vil gå an å opprette eFakturaavtale ved å manuelt søke oss opp som “Arvato”. Arvato er vår betalingsleverandør.

Velg så oss som din tjenestetilbyder og skriv inn din eFakturareferanse i feltet for eFakturareferanse. Lagre så avtalen og den bør normalt sett gå gjennom i løpet av en ukes tid.

Les mer om eFaktura og AvtaleGiro

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

I de fleste nettbanker vil du få tilbud om å opprette AvtaleGiro etter at du har betalt en faktura. Takker du ja til dette, opprettes en AvtaleGiro-avtale.

Les mer

Jeg har betalt for mye på min faktura.

Vi kan tilbakebetale beløpet eller fører det mot en kommende faktura. Merk at utbetaling ved feilbetaling medfører et gebyr á kr 75,- fra vår faktureringspartner. Husk å inkludere fakturanummeret det gjelder når du kontakter oss. Kontakt oss her

IBAN og SWIFT/BIC-nummer.

Ved innbetaling fra utlandet benyttes følgende informasjon i tillegg til betalingsinformasjonen på fakturaen:

Kontonummer: 1503 08 25141
IBAN: NO28 1503 0825 141
SWIFT: DNBANOKK

Jeg ønsker å endre fakturaadressen min.

Fakturaadressen kan du endre på Min Side. Trykk på «Min profil» og deretter skriv inn adressen du ønsker å få fakturaene sendt til. Du kan alternativt få fakturaene per e-post, men da må det fylles ut til hvilken e-postadresse i feltet «Faktura e-postadresse».

Jeg vil dele opp min faktura.

Vi hjelper gjerne med en nedbetalingsplan.
Fakturaer kan deles opp i to, tre eller fire deler, og da over et tilsvarende antall måneder.
Kontakt oss her og legg ved kundenummeret og fakturanummeret.
Første innbetaling gjelder måneden fakturaen forfaller.

Ved betalingsmislighold for nedbetalingen så må restbeløpet betales i sin helhet.

Jeg rekker ikke å betale faktura før forfallsdato.

Vi utsetter om nødvendig fakturaer inntil 14 dager.
Kontakt oss her

Hvorfor er det ulik sum på papirfaktura og spesifikasjon?

Ved å ha papirfaktura som standard betalingsmåte så tilkommer det et papirgebyr á kr 45,- som utgjør forskjellen.
Papirgebyret vises ikke i spesifikasjonen.

Papirgebyret dekker miljøavgiften, og faktureres på vegne av vår faktureringspartner Arvato.

Jeg har opprettet Avtalegiro i banken, men jeg får fremdeles faktura i posten.

Det kan ta en stund før en AvtaleGiro blir aktiv, og frem til det tidspunktet så vil fakturaen sendes per post.

Les mer om eFaktura og AvtaleGiro

Endre betalingsform?

HomeNet verdsetter også miljøet, og vi er glade for å kunne tilby faktura via e-post, AvtaleGiro, eFaktura eller Digipost.
eFaktura og AvtaleGiro oppretter du i nettbanken din.

Ønsker du å motta fakturaene per e-post eller via Digipost så er det bare å legge til e-postfaktura på «Min Side» under «Min profil».

Kontakt oss her om du ønsker Digipost.

Les mer om eFaktura og AvtaleGiro

Hvordan kan jeg unngå papirgebyret?

Du kan unngå papirgebyret ved å endre betalingsform til eFaktura.

Les mer om eFaktura og AvtaleGiro

Nettet mitt er sperret.

Dersom du har fått et stengevarsel på SMS, og ikke har rukket å betale nevnte faktura, så har sannsynligvis Internettforbindelsen blitt stengt.
Fakturaen som førte til sperringen må betales for at Internettforbindelsen kan gjenåpnes. I henhold til vår prisliste så vil det tilkomme et stengegebyr á kr 500,-.

Forbindelsen kan åpnes midlertidig dersom du ønsker å betale via nettbank. Dersom faktura ikke har blitt betalt innen den nye fristen så vil et nytt stengegebyr tilkomme ved ny nedstengning.
Vi gir normalt sett tre til fem dager ekstra før ny nedstenging.

Du kan få gjenåpnet forbindelsen midlertidig ved å kontakte kundesenteret vårt via linken lengre nede på siden.

Jeg har fått et inkassokrav.

Dersom din faktura har blitt sendt til inkasso så må inkassoselskapet kontaktes snarest slik at inkassosaken kan avsluttes.

Kontaktinformasjon til Gothia Financial Group:

Telefon: +47 74 36 68 00

Åpningstider: Mandag til fredag mellom kl. 08:00 – 16:00

E-post: info.no@gothiagroup.com

Adresse: Gothia AS, Postboks 115, 7901 Rørvik

Jeg har fått purring for en faktura jeg allerede har betalt.

Du kan ha betalt en annen faktura eller ha benyttet feil fakturainformasjon. Du kan undersøke hvilke fakturaer som er betalt på Min Side.

Alternativt så kan påminnelsen ha blitt sendt samme dag som fakturaen ble betalt.
Banker bruker gjerne én til to virkedager på å behandle transaksjoner, og av den grunn så anbefaler vi våre kunder å betale fakturaen minimum én dag før forfallsdatoen.

Teknisk

Problemer med det trådløse nettet

Her finner du en guide med gode råd og tips om hvordan du kan forbedre ditt trådløse nettverk: homenet.no/wifi

Nettet har falt ut

I veldig mange tilfeller så løses eventuelle utfordringer med å komme på Internett ved å foreta noen enkle grep. Dersom sjekkpunktene nedenfor ikke løser ditt problem, kontakt vårt kundeservice.

HomeNet Fiber

  1. Trekk strømledningen ut av hjemmesentralen og ruter. Vent om lag 30 sekunder og koble deretter strømledningen inn i hjemmesentralen og ruteren igjen.
  2. Kontroller deretter lampene på hjemmesentralen din. Lyser det kun for strøm, og ikke Internett så må HomeNet kontaktes.
  3. Skru av og koble bort trådløs ruter, og deretter koble en datamaskin direkte inn i en av LAN-inngangene på hjemmesentralen. En sjelden gang så må en starte datamaskinen på nytt for at den skal koble seg til Internett.

HomeNet ADSL / VDSL

  1. Trekk strømledningen ut av modem og ruter. Vent om lag 30 sekunder og koble deretter strømledningen inn i modem og ruteren igjen.
  2. Kontroller lampene. Dersom DSL- eller Link-lampen (på noen modem så heter lampen Broadband eller Status) på modemet begynner å lyse stabilt innen 1-5 minutter indikerer det at modemet har kontakt med sentralen. Om lampen ikke lyser stabilt innen 1-5 minutter hopp til punkt 3.
  3. Kontroller kabling. Kontroller at ledningen mellom telefonuttaket på veggen og modemet er koblet i korrekt inngang på modemet og i første telefonuttak på telefonlinjen. Dersom det benyttes en splitter så bør denne kobles ut av telefonuttaket og modemet, og deretter koble modemet inn i telefonuttaket på veggen. Det fører til at vi kobler vekk potensielle feilkilder.
  4. Hvis det er et trepinns telefonuttak, montert på veggen, med et trepinnsadapter så bør en teste med et annet trepinnsadapter eller skifte det ut da intern korrosjon kan føre til problemer med tilkoblingen.
  5. Resett modem. Dette gjøres ved å ta en binders, kulepenn eller lignende, og bruke den til å trykke inn knappen merket «Reset» bak på modemet. Hold knappen inne i om lag 30 sekunder. Modemet vil så starte opp på vanlig måte, og det kan ta et par minutter før modemet lyser som vanlig.
  6. Koble PC direkte i modem med kabel. Skru av og koble bort trådløs ruter, og deretter koble en datamaskin direkte inn i en av LAN- eller Ethernet-inngangene på modemet.

Ustabilt nett

Denne guiden vil hjelpe deg med å finne og rette årsaken til ustabil Internettforbindelse. Ved ustabil Internettforbindelse så bør en aller først se på modemets lamper.

Dersom lampen DSL, Link eller @ (på noen modemer så heter lampen Status eller Broadband) ikke lyser fast så bør HomeNet kontaktes etter at følgende er forsøkt:

  1. Restart av alt utstyr.
  2. Kontroller at ledningen fra modemets DSL- eller LINE-inngang er i orden ved for eksempel å koble en annen ledning, som er identisk nåværende ledning mellom modemet og telefonuttaket, inn i modemet og inn i telefonuttaket. Se til at ledningen er koblet til første telefonuttak (hoveduttaket).
  3. Om splitter er koblet til telefonuttaket så vennligst koble ledning fra telefonuttaket helt ut av både splitter og telefonuttaket, og deretter så kobler du ledningen som gå fra splitteren og inn i modemet ut av splitteren, og deretter så kobles denne inn i telefonuttaket.

Har du et gammeldags telefonuttak med tre pinner så bør du benytte deg av ny trepinnsovergang/-adapter for å unngå korrosjon (feil på trepinnsovergangen eller annet internutstyr kan ved utsendelse av montør føre til faktura for feil på eget utstyr. Gebyret er per i dag på kr. 2062,50 inklusivt mva).

Lyser lampen fast er det som regel en trådløs ruter som skaper problemer. Dette kan feilsøkes på følgende måte:

  1. Kontroller at ledningen mellom modem og ruter er koblet riktig. Denne ledningen skal gå fra en LAN-inngang på modemet og deretter direkte inn i inngangen merket «WAN» eller «Internet» på den trådløse ruteren.
    Noen rutere har en liten jordklode i stedet for merket «WAN» eller «Internet».
  2. Slå av og koble bort den trådløse ruteren. Deretter så kobles en datamaskin direkte inn i modemet på en LAN-inngang.
    Det gjøres ved å flytte over ledningen, som var i mellom LAN-inngangen på modemet og inn i ruteren, ut av ruteren og deretter inn i en datamaskin.
    Hvis nettet holder seg stabilt så kan det hende at din trådløse ruters signaler blir forstyrret av andre nettverk, eller elektriske felt.

Problemer med hastighet

Denne guiden vil hjelpe deg med å finne, og rette årsaken til hastighetsproblemer.

  1. Skru av og koble bort trådløs ruter og eventuelt andre enheter som er koblet inn i modemet. Deretter så kobles en datamaskin direkte inn i modemet med ledningen som var koblet til den frakoblede enheten og modemet.
  1. Se til at det ikke er noen programmer eller tjenester som bruker kapasiteten som vi leverer til deg. Eksempel på programmer og tjenester som bruker kapasitet er for eksempel Dropbox, Spotify, YouTube, Netflix, Viaplay, sikkerhetskopiering og andre programmer.

 

Les mer om hastighet på https://www.homenet.no/hastighet/

Feilsøk TV eller IP-telefoni

Ved feil på andre tjenester enn de HomeNet leverer så kontakter du tjenesteleverandøren direkte.
Tjenesteleverandøren vil feilsøke med deg, og ved behov vil tjenesteleverandøren kontakte HomeNet.

Generelt er det en god start på et feilsøk å sjekke at alt av ledninger og kontakter er skikkelig tilkoblet.
Restart gjerne utstyret fra tjenesteleverandør og modemet eller hjemmesentralen fra HomeNet om det ikke virker ved å ta en omstart av utstyret fra tjenesteleverandøren.
Vent om lag 2 minutter før du restarter modemet eller din hjemmesentral fra HomeNet.

Vennligst kontakt din tjenestetilbyder for hjelp vedrørende problemer.

Kontaktinfo til våre TV-leverandører: RiksTVViasatGetHomebase og SnapTV

Kontaktinfo til vår leverandør av IP-telefoni: Ibidium

Jeg har glemt passordet til mitt trådløse nettverk.

Dersom det ikke er endret på innstillingene på trådløs ruter så er normalt sett nettverksnavnet (SSID) og passordet («Preshared Key» eller «Security Key») trykket på en etikett plassert på undersiden av den trådløse ruteren.

Er passordet et egendefinert passord så kan en nullstille ruteren slik at den går tilbake til fabrikkinnstillingene.
Nullstillingen foretas ved at resetknappen enten trykkes inn med en finger (om den er til å trykke direkte på) eller så må en nullstille ruteren ved å holde inne en nål, binders eller lignende i et hull hvor det som oftest står «reset».
Knappen må normalt sett holdes inne i om lag 30 sekunders tid.

Både nettverksnavnet og passordet vil tilbakestilles til de opprinnelige innstillingene.

Kan dere åpne en spesifikk port for meg?

Hvis du trenger å åpne en spesifikk port, for eksempel på grunn av XBOX Live eller av andre årsaker, så konfigureres dette på din ruter.

HomeNet sperrer i utgangspunktet ikke for porter, men kunder med vårt multimodem fra Zhone kan oppleve problemer knyttet til dette.

Vi vil derfor forklare hvordan en enkelt åpner for porter som ikke virker som de skal i forhold til bruken.

1. Skriv inn følgende i adressefeltet i din utforsker for Internett (for eksempel i Google Chrome, Firefox, Internet Explorer og Safari): 192.168.20.1 og trykk på Enter-tasten.

2. Du vil nå få opp en beskjed om å skrive inn et brukernavn og passord.

I feltet for brukernavn (Username) så skriver du inn: user

I feltet for passord (Password) så skriver du inn WiFi-nøkkelen (den finner du normalt sett klistret på baksiden av modemet, og på samme lapp er det skrevet IAD).

3. Trykk så på LOGIN-knappen i vinduet.

4. Når du er innlogget så får du opp masse informasjon.

Under «This information reflects the current status of your WAN connection» så finner du noe som heter «Default Gateway» hvor det enten står teksten atm0.1 eller ptm0.1. Legg merke til om det står atm0.1 eller ptm0.1 da det er viktig om litt.

5. Trykk på «Advanced Setup», og trykk deretter på teksten «NAT» som står like under «Advanced Setup», og til slutt så trykk på «Port Triggering».

6. Trykk på «Add» for å legge til porter.

7. I feltet/boksen for «Use Interface» så velger du enten ipoe_0_8_35/atm0.1 eller ipoe_0_1_1/ptm0.1 basert på informasjonen i det fjerde punktet. Om det står atm0.1 i det fjerde punktet så velger du ipoe_0_8_35/atm0.1, og står det ptm0.1 i det fjerde punktet så velger du ipoe_0_1_1/ptm0.1

Trykk deretter i boksen for «Custom Service» og skriv inn et navn på tjenesten, som skal benyttes, i det blanke feltet.
Har du et valg som heter «Status:» så går det an å velge mellom «Enable» og «Disable» og her så velges «Enable».

I feltene «External Port Start» og «Internal Port Start» så skrives det første portnummeret inn, og i feltene «External Port End» og «Internal Port End» så skrives den siste porten som skal åpnes for.

Vi gjør oppmerksom på at en del sider på Internett skriver at port 80 er nødvendig, og det er vi også klare over.
Det er derfor ikke nødvendig å skriv inn port 80 da denne er en tilgjengelig port.

Vennligst velg hvilken protokoll (TCP / UDP) som skal benyttes, og trykk deretter på knappen «Save/Apply» som er nederst på siden.

Merk deg at det er to slike knapper, men du trykker kun på den som er nederst på siden.

Jeg har kjøpt et eget modem. Hva trenger jeg av dere for å sette det opp?

Dersom modemet står i rutermodus så trenger du følgende informasjon fra HomeNet for å sette opp modemet for tilgang til Internett.

Normalt sett så er det et valg som heter «DHCP» eller «DYNAMIC» (dynamisk) for hvordan du skal koble til Internett.
Det finnes også andre valg som for eksempel PPPOE, dette skal ikke benyttes på HomeNet linjer.

Sørg for at følgende informasjon og detaljer blir fylt ut inne på modemets grensesnitt:

Encapsulation: 1483LLC (eventuelt bare LLC)
VP: 8
VC: 35

Ved feil på linjen så må det gjennomføres et feilsøk med vårt modem tilkoblet telefonuttaket.
Det gjøres for å eliminere flest mulige feilkilder og for å sørge mest mulig effektiv feilsøking og -retting.
Vi minner samtidig om at ved feil på eget utstyr så vil kunden faktureres for montørutsending.
Beløpet er per i dag på kr. 2062,50.

Har dere ikke IPv6?

IPv6 begynner å tilrettelegges i store deler av kjernenettet til HomeNet.
Vi har satt opp IPv6 DHCP-servere som står klare til dagen behovet foreligger.

IPv4-krisen har ikke blitt en slik krise som det ble sagt i 2012, og vi kan forsikre om at vi per dags dato har nok IPv4-adresser til å forsyne alle kundene våre.

IPv6 vil altså ikke bli implementert ut mot kundene før et større behov foreligger.

Hva er deres server for utgående e-post, og hvilken port bruker dere?

HomeNet sin utgående server for sending av e-post er: mail.isp.as2116.net

Vennligst bruk port 587 for å sende e-post.

Jeg trenger en fast IP-adresse.

Vi tilbyr dessverre ikke fast IP-adresse til privatkunder.
Dersom du trenger en fast peker mot din dynamiske IP-adresse vil vi foreslå å benytte dynamisk DNS, men dette er en nettjeneste HomeNet ikke supporterer.

Skulle det fortsatt være behov for en fast IP-adresse så kan vi eventuelt anbefale et abonnement hos Broadnet.

Hvilke DNS-servere skal jeg bruke?

Det er best dersom din datamaskin står stilt til å motta DNS-servere automatisk.
Hvis du likevel ønsker å legge dette manuelt inn så kan følgende DNS-servere benyttes:

For fiber:
Primær DNS: 62.63.0.10
Sekundær DNS: 62.63.63.10

For ADSL / VDSL:
Primær DNS: 193.75.75.75
Sekundær DNS: 193.75.75.193

Administrere innstillinger på ADSL/VDSL-modem

Du kan ta i bruk og administrere følgende innstillinger på ADSL/VDSL-modem (Zhone 6618 xDSL modem med WIFI):

  • SSID
  • WPA-nøkkel
  • WIFI-Kanal
  • Port forwarding
  • USB-port
  • Internettfilter (parental control)
  • ACL

LAN-nett default er 192.168.20.0/24. GW default er 192.168.20.1.

Antivirus

Det finnes en rekke ulike antivirusprogrammer med varierende effektivitet og pris. Microsofts egenutviklede antivirusløsning er et gratis og effektivt produkt med mange fornøyde brukere.
I Windows 8 og 10 er produktet innebygd og programmet heter Windows Defender.

Det er svært viktig å holde antivirusprogrammet oppdatert. Oppdateringene består som regel av virusdefinisjoner som hjelper programvaren med å ta rense vekk de nyeste truslene. Virusskann anbefales ukentlig.

Jeg ønsker å blokkere internettilgang om kvelden. Kan dere hjelpe meg med dette?

HomeNet har ikke muligheten til å blokkere internettilgangen basert på klokkeslett. Dersom du benytter en trådløs ruter, er det derimot en funksjon som heter «Scheduled Internet Access». Navnet varierer fra produsent til produsent, men funksjonen er den samme. Ved å benytte seg av funksjonen så har en muligheten til å definere tidsrommet den trådløse ruteren skal tillate internettilgang.

Er du interessert i å lære mer om foreldrekontroll? 

Besøk gjerne nettvett.no – informasjonssidene til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Organisasjonen «Barnevakten» har også mye nyttig informasjon om barn og nettsikkerhet.

Abonnement

Jeg skal flytte. Kan jeg videreføre mitt abonnement til min nye adresse?

For de fleste så er det mulig å videreføre abonnementet til ny adresse.
HomeNet setter pris på at du ønsker å forbli kunde hos oss!

Ta gjerne kontakt med vår salgsavdeling på telefonnummer 38 99 01 00 eller send en e-post til flytting@homenet.no så hjelper de deg med å flytte abonnementet til ny adresse.

Retur av utstyr

Vennligst returner ditt utstyr til nærmeste el-returpunkt i din kommune.

Kan jeg sette mitt abonnement «på pause»?

Da tjenesten leveres kontinuerlig, og krever konstant tilknytning til infrastrukturen, så har vi ikke muligheten til midlertidige opphold i leveransen.

For de fleste kan et eierskifte da være en løsning om en midlertidig skal bo et annet sted over kortere tid.
Vår salgsavdeling kan gjerne kontaktes på telefonnummer 38 99 01 00 for å gjennomføre et eierskifte.

Hvor lang oppsigelsestid har jeg?

Alle våre abonnement har en avtaleperiode på 12 måneder.
Når bindingstiden utløper så har du kun én måned oppsigelsestid regnet fra og med første virkedag den påfølgende måneden.

Hvor mye gjenstår av bindingstiden?

Avtaleperioden gjelder fra oppkoblingen av din linje.
Dersom du er usikker så hjelper vi deg gjerne når du tar kontakt med oss.

Jeg kommer ikke inn på Min Side

Det er viktig at du sjekker at du bruker riktig brukernavn ved innlogging. MERK: Brukernavn kan ikke inneholde @

Hvis du har glemt ditt passord kan du trykke på «glemt passord».

Husker du ikke brukenavn kan du kontakte vår supportavdeling på chat, mail, eller telefon 38 99 01 00.

Hvor finner jeg aktiveringskoden for Min Side?

Aktiveringskoden finner du på fakturaen din. Har du ikke en faktura tilgjengelig så kan du få en fakturakopi av oss. Besøk oss gjerne på vår chat og vi hjelper deg gjerne.

Jeg har glemt mitt brukernavn for Min Side

Hvis du har glemt brukernavnet ditt til Min Side så kan vi hjelpe deg med å finne ut av dette.

Send oss gjerne en henvendelse per e-post eller chat så hjelper vi deg.

Jeg har mottatt en aktiveringskode. Hva brukes denne til?

Aktiveringskoden kan brukes til å aktivere tilgangen til «Min Side» som gir deg informasjon om ditt abonnement, fakturakopier, og lar deg endre kontaktinformasjon og faktureringsadresse.

Har dere noen begrensing på hvor mye jeg kan laste ned?

I motsetning til mobile bredbånd så har ikke HomeNet begrensninger for hvor mye Internett kan benyttes.
Dermed så er det heller ingen øvre grense på hvor mye du kan laste opp eller ned.

Jeg bruker min internettlinje til å drive en bedrift. Hvilke rettigheter har jeg?

Da abonnementet er registrert som et privatabonnement så nyter du de samme rettigheter som ordinære privatkunder. Ønsker du en utvidet serviceavtale så kan det være lurt å opprette et bedriftsabonnement.

Hvordan ser jeg enklest hvilken hastighet jeg har?

Når man foretar en hastighetsmåling så anbefaler vi at www.speedtest.net benyttes.
Sørg for at det kun er tilkoblet én datamaskin direkte med ledning inn i et av modemets LAN-innganger (noen modem har kun én LAN-inngang).

Pass også på at det ikke foregår annen trafikk på datamaskinen.
Eksempler på dette kan være Dropbox, YouTube, Spotify og lignende tjenester og programmer.

Jeg ønsker å si opp mitt abonnement

Dersom du ønsker å si opp abonnementet ditt hos oss, ber vi deg ringe på telefon 38 99 01 00, tastevalg 4. Da får du god hjelp, og svar på eventuelle praktiske spørsmål.

Oppsigelsestiden er ut påfølgende kalendermåned.

Hva er HomeNet sine vilkår og prisliste, og hvor lang angrerett har jeg?

Klikk her for å se våre abonnementsvilkår

Klikk her for se skjema for angrerett

Klikk her for å se vår prisliste

Hva er linjeleie?

Linjeleie er en avgift som skal dekke drift, vedlikehold og oppgradering av nettet. Alle som bestiller bredbånd levert over det norske kobbernettet (ADSL/VDSL) må betale linjeleie.

For kunder som har ordinær fasttelefon er avgiften vanligvis inkludert i abonnementsprisen for fasttelefon. For kunder som ikke har ordinær fasttelefon betales linjeleie som et tillegg til abonnementsprisen for bredbånd.

Oppdatert pris for linjeleie finnes vår prisliste.

Min bindingstid er over. Hvilke fordeler får jeg ved å inngå en ny avtaleperiode?

Dersom du ønsker å forlenge avtaleperioden så er det gode muligheter for gunstige avtaler, rabatter på utstyr eller ekstratjenester.

Ta gjerne kontakt med vår salgsavdeling på telefonnummer 38 99 01 00 så finner vi frem til en fin løsning.

Datasikkerhet

Jeg har fått virus på datamaskinen, hvorfor?

Virus, malware og andre trusler har nesten alltid vært et sikkerhetsproblem for datamaskiner.
Datamaskiner kan bli infisert på flere måter, og menneskene bak sikkerhetstruslene søker stadig etter nye sikkerhetshull som kan utnyttes for å infisere datamaskiner.

En av de hyppigste årsakene til at datamaskiner infiseres er ukritisk nedlasting.
Særlig ved nedlasting av torrentsfiler der man ulovlig laster ned filmer, programvare, serier og lignende så følger det relativt ofte med virus eller andre trusler i form av falske kodeker, komprimerte filer eller HTML-dokumenter som tar datamaskinen med til en nettside som infiserer datamaskinen.

Andre sikkerhetstrusler utnytter sikkerhetshull i programvaren de fleste av oss har på datamaskinen, og sikkerhetstruslene infiserer våre datamaskiner gjennom reklamer som en ser på nettsider, minnepinner, gratisprogrammer eller sosiale medier.

En populær spredningsmetode er e-postillegg hvor e-posten ofte beskriver innholdet som noe morsomt eller sensasjonelt. Et eksempel på det er at avsenderen har diktet opp en historie om at du har vunnet penger, og at de kun trenger noen opplysninger for å utbetale pengene – i disse tilfellene så er det ikke sikkert at datamaskinen blir infisert, men en blir svindlet.

Hvis et slikt vedlegg blir åpnest så blir datamaskinen infisert.

Av den grunn så bør en alltid benytte antivirusprogramvare, en brannmur og oppdatere antivirusprogrammet regelmessig. Vi anbefaler at en leter etter nyeste oppdateringer minimum en gang per uke.

I motsetning til trådløse rutere så har modem normalt sett ikke innebygd brannmur.
Dersom en ønsker å benytte en kablet tilgang internt så anbefaler HomeNet kundene om å benytte en ruter og programvare som ivaretar sikkerheten på datamaskinen.

Vårt nye multimodem har til en viss grad beskyttelse, men multimodemet gir ingen fullgod sikkerhet.
Vi anbefaler derfor at det er installert og aktivert et antivirusprogram og en brannmur på datamaskinen.

Hvordan kan jeg beskytte meg mot virus?

Det finnes en rekke ulike antivirusprogrammer med varierende effektivitet og pris.

Microsofts egenutviklede antivirusløsning er et gratis og effektivt produkt med mange fornøyde brukere.
I Windows 8 og 10 er produktet innebygd og programmet heter Windows Defender.

Det er svært viktig å holde antivirusprogrammet oppdatert. Oppdateringene består som regel av virusdefinisjoner som hjelper programvaren med å ta rense vekk de nyeste truslene. Virusskann anbefales ukentlig.

Jeg har hørt snakk om et DDOS-angrep. Hva er dette?

Et DDOS-angrep står for Distributed Denial Of Service. På godt norsk kalles dette et distribuert tjenestenenekt. Nå sier ikke det altfor mye i seg selv, og det er dette vi skal prøve å belyse her.

Tjenestenekt betyr at en nettside, server, tjeneste eller ressurs blir satt ut av spill, og det vil si at DDOS-angrepet gjør at tjenesten ikke er i stand til å utføre sin funksjon på normal måte. Ved et DDOS-angrep er det flere infiserte datamaskiner som sender en stor mengde datapakker til en server eller IP-adresse i løpet av kort tid. Angrepet fører til at tjenesten som angripes blir overbelastet, og at tjenesten lengre ikke er tilgjengelig for brukere.

De infiserte datamaskinene kalles et «botnet» og de blir kontrollert via instruksjoner fra en eller flere «Command & Control-servere». Serverne utfører kommandoen på vegne av en eller flere bakmenn.

Et botnet skapes ved å infisere en rekke datamaskiner med et stykke programvare som er i stand til å ta imot instruksjoner, og bruke datamaskinens nettilgang til å sende datapakker til en gitt server eller IP-adresse. Infeksjoner spres på ulike måter som enten via sikkerhetshull i programvare eller ved manipulering av datamaskinens eier. Dette er også hovedårsaken til at programmene Flash og Java stadig ser etter oppdateringer da de jobber stadig med å tette sikkerhetshull, og jobber hardt med å henge med de nyeste truslene.

For å hindre at datamaskinen tar del i et DDOS-angrep så bør en alltid benytte antivirusprogramvare, en brannmur og ivareta viktige oppdateringer.

I motsetning til trådløse rutere så pleier ikke modem å ha en innebygget brannmur.
Vi anbefaler våre kunder å benytte en ruter eller en trådløs ruter, særlig dersom de ønsker å ha utstyr koblet med nettverksledning. Ønsker en å være ekstra sikker så bør en også ha en egen brannmur på datamaskinen.

Jeg ønsker å blokkere internettilgang om kvelden. Kan dere hjelpe meg med dette?

HomeNet har ikke muligheten til å blokkere internettilgangen basert på klokkeslett. Dersom du benytter en trådløs ruter, er det derimot en funksjon som heter «Scheduled Internet Access». Navnet varierer fra produsent til produsent, men funksjonen er den samme. Ved å benytte seg av funksjonen så har en muligheten til å definere tidsrommet den trådløse ruteren skal tillate internettilgang.

Er du interessert i å lære mer om foreldrekontroll? 

Besøk gjerne nettvett.no – informasjonssidene til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Organisasjonen «Barnevakten» har også mye nyttig informasjon om barn og nettsikkerhet.

Er torrents ulovlig?

Torrentfiler som brukes til nedlasting av ulike filer som filmer, programmer og annet, er ikke ulovlig i seg selv. Teknologien brukes ofte til å tilby gratisprogrammer, dokumenter, og andre verk med offentlige lisenser.

Hvis opphavsbeskyttet materiale blir lastet ned så brytes loven, og samtidig så utsetter en seg selv for potensielle virusinfeksjoner.

Oslo Tingrett har i en kjennelse fra 2. september 2015 besluttet å hindre internettbrukernes tilgang til The Pirate Bay.
HomeNet kan derfor ikke gi deg tilgang til nettstedet da vi ikke støtter opp om ulovlig nedlasting.
Det blir ikke foretatt noen registrering av eventuelle søk på denne siden. Dommen fra Oslo Tingrett ligger tilgjengelig her.

Åpningstider

Telefon

Faktura: 08.00-16.00
Teknisk: 08.00-21.00
Salg: 08.00-21.00
Stengt i helger

Chat

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00