Hva kan vi
 hjelpe
 deg med?
 

Se svar på ofte stilte spørsmål
Kontakt oss via kontaktskjema, chat eller på telefon 07900

Hva kan vi
 hjelpe
 deg med?
 

Se svar på ofte stilte spørsmål
Kontakt oss via kontaktskjema, chat eller på telefon 07900

Ny kunde (VDSL/ADSL)

Jeg ønsker å bytte fra min nåværende internettleverandør til dere. Hva trenger jeg å vite?

Ved leverandørbytte vil vi avslutte forholdet ditt hos din nåværende leverandør.
Det er viktig at abonnementet forblir hos din nåværende leverandør til overtakelsesdato.
Hvis abonnementet ikke forblir hos din nåværende leverandør så kan det oppstå avvik ved leveransen.

Ved leverandørbytte så betaler du ikke oppkoblingsavgiften som ellers er på kr. 599,-

Jeg har telefonlinje inn til huset, men ikke noe telefonuttak. Kan dere levere internett da?

Vanligvis så er dette ikke noe problem.

Det er bare å opplyse om dette under bestilling, og montøren som sendes ut vil montere et telefonuttak for deg.

Dersom montøren nektes tilgang til evt. boring eller annet arbeid og ordren annulleres så vil vi, i henhold til våre abonnementsvilkår og prisliste, fakturere deg dette.

Jeg har nettopp bestilt internett hos HomeNet. Hvor lang tid bruker dere på levering?

Ved nyoppkobling tar det vanligvis to til fire uker ved leveranse via telefonnettet.
Ved juletider, andre helligdager og spesielle omstendigheter så kan leveringstiden øke.

Ved leverandørbytte tar det vanligvis fire til seks uker fra bestillingsdato.

Dere har sendt meg modem, og jeg trenger et pakkesporingsnummer

Som regel har Posten tildelt pakken et sporingsnummer første virkedag etter utsending.
Vi sender SMS med pakkesporingsnummer ved utsending.

Dersom du ikke har mottatt SMS så er det mulig at ditt telefonnummer ikke er registrert hos oss.

Når vil jeg motta modemet?

Normalt sett så blir modemet sendt én uke før oppkoblingsdatoen.

Vanligvis så sender Posten Norge en SMS med hentekoden slik at du kan hente den hos ditt lokale postkontor / post i butikk.

Jeg har oppkobling i morgen. Må jeg være hjemme hele dagen?

I mange tilfeller så trenger en ikke å være til stede ved oppkobling.

Dersom montøren må inn til deg så vil montøren normalt sett ringe deg 1-2 timer i forkant. Enkelte lokale montørselskaper ringer også om lag én virkedag på forhånd. Det er derfor viktig at du er tilgjengelig på telefon.

Vi gjør oppmerksom på at grunnet ulik oppdragsmengde hos de ulike montørselskapene så kan forsinkelser oppstå, og da vil montørselskapet normalt sett gi beskjed før oppkoblingen vil skje.

Om du har fasttelefon eller om du har internettilgang levert av Telenor, NextGenTel, eller andre leverandører som leverer tjenesten via telefonnettet, så vil ikke montør kontakte deg.

Oppkoblingsdatoen min passer ikke. Kan jeg avtale en ny tid?

Oppkoblingsdato bestemmes av ditt lokale montørfirma som utfører oppdraget for oss.

Dersom du ønsker en annen dato bør du kontakte ditt lokale montørselskap på telefonnummer 815 44 149 for å avtale et nytt tidspunkt for oppkobling.
Vi gjør oppmerksom på at nummeret er Telenors montørtelefon, og at feil kan oppstå.

Direktenummer til Eltel Sønnico og Eltel Networks er: 02530.
Direktenummer til Relacom er: 02121.

Jeg vil endre telefonnummeret som montøren ringer meg på.

Det er best å kontakte montørselskapet direkte slik at de kan informere den enkelte montør.
Du kan nå ditt lokale montørselskap på telefonnummer 815 44 149.
Telefonnummeret tilhører Telenors montørtelefon, og vi tar forbehold om at det kan være feil med denne tjenesten.

Telefonnummeret til Eltel Sønnico og Eltel Networks er: 02530.
Telefonnummeret til Relacom er: 02121.

Jeg ønsker å få utstyr tilsendt til en annen adresse enn der jeg har internett.

Da kan du ta kontakt med oss via en av våre supportkanaler, og vi vil endre denne for deg.
Dette bør kundesenteret bli varslet om i god til før levering.

Har dere brukerveiledninger for modem?

Våre brukerveiledninger finner du her: homenet.no/brukerveiledninger

Hvordan skal utstyret kobles opp? (Se video)

Cecilie viser deg i videoen hvordan du enkelt kobler til ditt nye Zhone-modem.

Ny kunde (Fiber)

Trenger jeg ekstrautstyr som trådløs ruter?

Ved bestilling av fibernett vil du få installert en hussentral og / eller nettverskuttak hjemme hos deg. Dersom du ønsker trådløst internett behøver du en trådløs ruter. Siden det finnes ulike behov i tillegg til at mange har en trådløs ruter fra før, følger ikke dette med som ekstrautstyr fra oss.

Når starter utbyggingen?

Når salgsprosessen i ditt område er ferdig starter prosjekteringsperioden, og etter prosjektering begynner utbyggingen av hovedkabelnettet. Så fort hovedkabelnettet er etablert, vil en representant fra vårt montørfirma ta kontakt med deg for nærmere avtale av installasjon til din bolig.

Hvordan vet jeg at mitt nabolag er bekreftet?

Du vil motta et brev fra oss så fort ditt nabolag er bekreftet for utbygging.

Hvordan får jeg fiberkabelen inn i min bolig?

Vi vil levere lufthengte kabler der hvor det er hensiktsmessig. Der hvor vi ikke kan bruke luftstrekk vil vi grave i bakken. Dersom vi graver i bakken vil vi legge av trekkerør for fiber til deg på din tomt når vi bygger hovedkabelnettet i ditt område. Dette trekkerøret graver du selv ned på egen tomt fra tomtegrensen til nærmeste husvegg. Trekkerøret behøver du ikke å grave dypt ned, men det bør ligge under overflaten slik at det er beskyttet. Våre montører vil deretter trekke fiberkabelen gjennom trekkerøret og inn i din bolig, etter avtale med deg.

Hvor plasseres fibermodemet i min bolig?

For å gjøre andre tilkoblinger til fibermodemet så enkelt som mulig, plasseres vanligvis fibermodemet sentralt ved din TV. Dette er også et anbefalt sted å plassere din trådløse ruter.

Hvordan får jeg trådløst nett til å fungere?

Du bruker din eksisterende trådløse ruter som du enkelt kobler til fibermodemet.

Hvordan får jeg TV-signaler?

Dersom du har bestilt TV-tjenester fra en av våre TV-leverandører monteres nødvendig utstyr til TV nummer 1. Montering og utstyr til TV nummer 2 i henhold til din kontrakt.

Hvor lang tid tar selve utbyggingen?

Selve utbyggingen tar vanligvis tre til ni måneder for hele området du tilhører. Ved vanlige norske forhold i vintermånedene foregår graving og bygging av hovedkabelnettet på våren, sommeren og høsten.

Har dere brukerveiledning for hjemmesentral for fiber?

Våre brukerveiledninger finner du her: homenet.no/brukerveiledninger

Faktura

Kan jeg få kvartalsvis faktura?

Vi tilbyr ulike faktureringsperioder som måneds-, kvartals- og årsfaktura. Kontakt oss og skriv hvilken faktureringsperiode du ønsker. Husk å inkludere ditt kundenummer og fakturanummer.

Jeg trenger en fakturakopi.

Du finner kopier av alle fakturaene dine i PDF-format under fanen «Mine fakturaer» på Min Side.

Vi gjør oppmerksom at på fakturaer som er eldre enn tre måneder ikke har spesifikasjonen lagret på «Min Side» eller hos Arvato. Vi får derfor ikke tak i spesifikasjonen, men den første siden til fakturaen ligger tilgjengelig i 12 – 18 måneder.

Fakturerer dere forskuddsvis eller på etterskudd?

Fakturering starter fra den dagen linjen din har blitt ferdig levert. Første faktura kommer måneden etter linjen har blitt koblet opp og inneholder 2-3 månedsbetalinger grunnet HomeNets forskuddsfakturering. Dette kommer av at vi ikke kan fakturere deg for abonnementet før linjen er aktivert.

Det er en feil på fakturaen min.

Skulle det oppstå feil på fakturaen din ønsker vi å bli gjort oppmerksom på dette slik kan vi rette feilen snarest mulig. Kontakt oss her. Inkluder ditt kundenummer og få med hvilken faktura henvendelsen gjelder.

Hvorfor bør jeg velge avtalegiro?

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine selv om AvtaleGiro trekkene gjøres av banken.

Før forfall – mottar du varsel om kommende betaling. Varselet viser spesifisert beløp og dato for betaling. Du kan enkelt stoppe betalingen i nettbanken eller ved å kontakte banken.

På forfall – belaster banken kontoen din, og overfører beløpet til bedriften du er kunde hos.
Etter forfall – kan du kontrollere at regningen er betalt. Kontoutskriften gjelder som kvittering for betalte regninger.

Kombinasjon med eFaktura – Du kan velge å motta varsel for AvtaleGiro rett i nettbanken som eFaktura. Ved å kombinere AvtaleGiro og eFaktura blir regningene dine fortsatt betalt automatisk på forfallsdato, men varselet med fakturadetaljene sendes direkte i nettbanken din og lagres der. Dermed er tjenesten helt papirløs, og det går fort å finne igjen betalte regninger.

Hva er fordelene ved å velge eFaktura?

Med eFaktura får du regnigene ferdig utfylt rett i nettbanken din.

Du slipper å taste lange KID-og kontonummer når du skal betale regningen, det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.

Du kan selv velge å endre beløp og forfallsdato på en eFaktura. Når du har betalt regningen, oppbevares den elektronisk i nettbanken. På denne måten har du til enhver tid har full oversikt over både betalte og ubetalte regninger. Du kan velge å bli varslet på epost hver gang du mottar en ny regning i nettbanken.

eFaktura og AvtaleGiro: Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger.

Hvordan oppretter jeg avtale om eFaktura?

Dersom du får tilgang til Internett via tradisjonelt bredbånd så vil det ikke la seg gjøre å opprette eFaktura hos oss ved å opprette det på “HomeNet”, men det vil gå an å opprette eFakturaavtale ved å manuelt søke oss opp som “Arvato”. Arvato er vår betalingsleverandør.

Velg så oss som din tjenestetilbyder og skriv inn din eFakturareferanse i feltet for eFakturareferanse. Lagre så avtalen og den bør normalt sett gå gjennom i løpet av en ukes tid.

Les mer

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

I de fleste nettbanker vil du få tilbud om å opprette AvtaleGiro etter at du har betalt en faktura. Takker du ja til dette, opprettes en AvtaleGiro-avtale.

Les mer

Jeg har betalt for mye på min faktura.

Vi kan tilbakebetale beløpet eller fører det mot en kommende faktura. Merk at utbetaling ved feilbetaling medfører et gebyr á kr 75,- fra vår faktureringspartner. Husk å inkludere fakturanummeret det gjelder når du kontakter oss via linken nedenfor.

IBAN og SWIFT/BIC-nummer.

Ved innbetaling fra utlandet benyttes følgende informasjon i tillegg til betalingsinformasjonen på fakturaen:

Kontonummer: 1503 08 25141
IBAN: NO28 1503 0825 141
SWIFT: DNBANOKK

Jeg ønsker å endre fakturaadressen min.

Fakturaadressen kan du endre på Min Side. Trykk på «Min profil» og deretter skriv inn adressen du ønsker å få fakturaene sendt til. Du kan alternativt få fakturaene per e-post, men da må det fylles ut til hvilken e-postadresse i feltet «Faktura e-postadresse».

Jeg vil dele opp min faktura.

Vi hjelper gjerne med en nedbetalingsplan.
Fakturaer kan deles opp i to, tre eller fire deler, og da over et tilsvarende antall måneder.
Kontakt oss ved å trykke på linken lengre nede på siden og legg ved kundenummeret og fakturanummeret.
Første innbetaling gjelder måneden fakturaen forfaller.

Ved betalingsmislighold for nedbetalingen så må restbeløpet betales i sin helhet.

Jeg rekker ikke å betale faktura før forfallsdato.

Vi utsetter om nødvendig fakturaer inntil 14 dager.
Vennligst bruk linken lengre nede på siden for å kontakte oss.

Hvorfor er det ulik sum på papirfaktura og spesifikasjon?

Ved å ha papirfaktura som standard betalingsmåte så tilkommer det et papirgebyr á kr 45,- som utgjør forskjellen.
Papirgebyret vises ikke i spesifikasjonen.

Papirgebyret dekker miljøavgiften, og faktureres på vegne av vår faktureringspartner Arvato.

Jeg har opprettet Avtalegiro i banken, men jeg får fremdeles faktura i posten.

Det kan ta en stund før en AvtaleGiro blir aktiv, og frem til det tidspunktet så vil fakturaen sendes per post.

Endre betalingsform?

HomeNet verdsetter også miljøet, og vi er glade for å kunne tilby faktura via e-post, AvtaleGiro, eFaktura eller Digipost.
eFaktura og AvtaleGiro oppretter du i nettbanken din.

Ønsker du å motta fakturaene per e-post eller via Digipost så er det bare å legge til e-postfaktura på «Min Side» under «Min profil».

Bruk linken nedenfor om du ønsker Digipost.

Hvordan kan jeg unngå papirgebyret?

Du kan unngå papirgebyret ved å endre betalingsform til et av våre andre alternativer som er eFaktura.

Nettet mitt er sperret.

Dersom du har fått et stengevarsel på SMS, og ikke har rukket å betale nevnte faktura, så har sannsynligvis Internettforbindelsen blitt stengt.
Fakturaen som førte til sperringen må betales for at Internettforbindelsen kan gjenåpnes. I henhold til vår prisliste så vil det tilkomme et stengegebyr á kr 500,-.

Forbindelsen kan åpnes midlertidig dersom du ønsker å betale via nettbank. Dersom faktura ikke har blitt betalt innen den nye fristen så vil et nytt stengegebyr tilkomme ved ny nedstengning.
Vi gir normalt sett tre til fem dager ekstra før ny nedstenging.

Du kan få gjenåpnet forbindelsen midlertidig ved å kontakte kundesenteret vårt via linken lengre nede på siden.

Jeg har fått et inkassokrav.

Dersom din faktura har blitt sendt til inkasso så må inkassoselskapet kontaktes snarest slik at inkassosaken kan avsluttes.

Kontaktinformasjon til Gothia Financial Group:

Telefon: +47 74 36 68 00

Åpningstider: Mandag til fredag mellom kl. 08:00 – 16:00

E-post: info.no@gothiagroup.com

Adresse: Gothia AS, Postboks 115, 7901 Rørvik

Jeg har fått purring for en faktura jeg allerede har betalt.

Du kan ha betalt en annen faktura eller ha benyttet feil fakturainformasjon. Du kan undersøke hvilke fakturaer som er betalt på Min Side.

Alternativt så kan påminnelsen ha blitt sendt samme dag som fakturaen ble betalt.
Banker bruker gjerne én til to virkedager på å behandle transaksjoner, og av den grunn så anbefaler vi våre kunder å betale fakturaen minimum én dag før forfallsdatoen.

Teknisk

Hvorfor må jeg alltid utføre et feilsøk på utstyret mitt når noe er galt?

Vi er pålagt å kunne vise til et gjennomført feilsøk når vi skal feilmelde problemet videre til for eksempel det lokale montørfirmaet.

Dette har sin begrunnelse i at vi skal kunne, etter beste evne, påvise at feilen ikke er på kundens utstyr.
Samtidig gir et godt feilsøk montøren en god indikasjon på hvor feilen befinner seg, og dermed så er det lettere for montøren å reparere feilen.

Ved feil på internutstyret og hvor montør sendes ut eller hvor ordren annulleres etter at feilmelding er bestilt så vil det komme et gebyr på en senere faktura. Gebyret er per i dag på kr. 2062,50.

Hvordan ser jeg om en ledning er ødelagt? Det er ingen synlige skader på den.

Dette kan du gjøre er å koble ledningen inn i LAN 1 og LAN 3 (eventuelt Ethernt 1 og 3) på din trådløse ruter eller på modemet.

Lyser de tilsvarende lampene så er ledningen i orden. Lyser ingen av dem så er det stor sjanse for at ledningen er skadet og må skiftes ut.

Test derfor med en tilsvarende ledning og for å se om problemet er identisk, og er problemet identisk så forsøk å koble ledningen på samme måte på et annet modem eller ruter.

Bruk linken lengre nede på siden for å kontakte oss.

Jeg har fiber fra HomeNet, og jeg kommer ikke på nett.

I veldig mange tilfeller så løses eventuelle utfordringer med å komme på Internett ved å foreta noen enkle grep.
Denne guiden vil gi nødvendig informasjon for å gjennomføre et grunnleggende feilsøk.

Har du en hjemmesentral fra HomeNet (denne står det normalt sett «Packetfront» på) så gjør følgende:

1. Trekk strømledningen ut av hjemmesentralen og ruter. Vent om lag 30 sekunder (dette er viktig da elektronikken må kvitte seg med reststrøm), og koble deretter strømledningen inn i hjemmesentralen og ruteren igjen.

2. Kontroller deretter lampene på hjemmesentralen din.
Lyser det kun for strøm, og ikke Internett så må HomeNet kontaktes.
For hjelp så trykk på linken nederst på siden.

Den tredje delen er uavhengig av om det er hjemmesentral koblet til eller kun et fiberuttak på veggen:

3. Skru av og koble bort (ta ut ledningen som går fra hjemmesentralen til trådløs ruter ut av trådløs ruter) trådløs ruter, og deretter koble en datamaskin direkte inn i en av LAN-inngangene på hjemmesentralen.

En sjelden gang så må en starte datamaskinen på nytt for at den skal koble seg til Internett.

Jeg har ustabilt nett.

Denne guiden vil hjelpe deg med å finne og rette årsaken til ustabil Internettforbindelse. Ved ustabil Internettforbindelse så bør en aller først se på modemets lamper.

Dersom lampen DSL, Link eller @ (på noen modemer så heter lampen Status eller Broadband) ikke lyser fast så bør HomeNet kontaktes etter at følgende er forsøkt:

1. Kontroller at ledningen fra modemets DSL- eller LINE-inngang er i orden ved for eksempel å koble en annen ledning, som er identisk nåværende ledning mellom modemet og telefonuttaket, inn i modemet og inn i telefonuttaket. Se til at ledningen er koblet til første telefonuttak (hoveduttaket).

2. Om splitter er koblet til telefonuttaket så vennligst koble ledning fra telefonuttaket helt ut av både splitter og telefonuttaket, og deretter så kobler du ledningen som gå fra splitteren og inn i modemet ut av splitteren, og deretter så kobles denne inn i telefonuttaket.

Har du et gammeldags telefonuttak med tre pinner så bør du benytte deg av ny trepinnsovergang/-adapter for å unngå korrosjon (feil på trepinnsovergangen eller annet internutstyr kan ved utsendelse av montør føre til faktura for feil på eget utstyr. Gebyret er per i dag på kr. 2062,50 inklusivt mva).

Lyser lampen fast er det som regel en trådløs ruter som skaper problemer. Dette kan feilsøkes på følgende måte:

1. Kontroller at ledningen mellom modem og ruter er koblet riktig. Denne ledningen skal gå fra en LAN-inngang på modemet og deretter direkte inn i inngangen merket «WAN» eller «Internet» på den trådløse ruteren.
Noen rutere har en liten jordklode i stedet for merket «WAN» eller «Internet».

2. Slå av og koble bort den trådløse ruteren. Deretter så kobles en datamaskin direkte inn i modemet på en LAN-inngang.
Det gjøres ved å flytte over ledningen, som var i mellom LAN-inngangen på modemet og inn i ruteren, ut av ruteren og deretter inn i en datamaskin.
Hvis nettet holder seg stabilt så kan det hende at din trådløse ruters signaler blir forstyrret av andre nettverk, eller elektriske felt.

Les gjerne vår artikkel om interferens.

Jeg har problemer med hastigheten.

Denne guiden vil hjelpe deg med å finne, og rette årsaken til hastighetsproblemer.

1. Skru av og koble bort trådløs ruter og eventuelt andre enheter som er koblet inn i modemet.
Deretter så kobles en datamaskin direkte inn i modemet med ledningen som var koblet til den frakoblede enheten og modemet.

2. Se til at det ikke er noen programmer eller tjenester som bruker kapasiteten som vi leverer til deg.
Eksempel på programmer og tjenester som bruker kapasitet er for eksempel Dropbox, Spotify, YouTube, Netflix, Viaplay, sikkerhetskopiering og andre programmer.
Vi anbefaler at hastigheten måles med hastighetsmåleren som er å finne på http://www.nettfart.no

3. Dersom hastigheten er i orden så kan dette indikere at de trådløse signalene blir forstyrret – såkalt interferens. Klikk her for hjelp med interferens (forstyrrelser i det trådløse nettet).

4. Hvis hastigheten ikke er blitt bedre så bør eventuell splitter og andre interne enheter (som går mellom modemet og hoveduttaket for telefonlinjen) kobles bort. Det gjøres for at modemet skal være koblet direkte til telefonuttaket.

Benytter du et trepinns telefonuttak med et trepinnsadapter/overgang så bør den skiftes ut ettersom at korrosjon kan føre til problemer med hastighet og stabilitet.

Jeg har enten ADSL eller VDSL, og jeg kommer ikke på nett.

I veldig mange tilfeller så løses eventuelle utfordringer med å komme på Internett ved å foreta noen enkle grep.
Denne guiden vil gi nødvendig informasjon for å gjennomføre et grunnleggende feilsøk.

1. Trekk strømledningen ut av modem og ruter. Vent om lag 30 sekunder (dette er viktig da elektronikken må kvitte seg med reststrøm), og koble deretter strømledningen inn i modem og ruter igjen.

2. Kontroller deretter lampene på modemet ditt.
Dersom DSL- eller Link-lampen (på noen modem så heter lampen Broadband eller Status) på modemet begynner å lyse stabilt innen 1-5 minutter så indikerer det at modemet har kontakt med sentralen. Om lampen ikke lyser stabilt innen 1-5 minutter så vennligst gå til punkt 3.

3. Kontroller at ledningen mellom telefonuttaket på veggen og modemet er koblet i korrekt hull på modemet og i første telefonuttak på telefonlinjen.
Dersom det benyttes en splitter så bør denne kobles ut av telefonuttaket og modemet, og deretter koble modemet inn i telefonuttaket på veggen. Det fører til at vi kobler vekk potensielle feilkilder.

Hvis det er et trepinns telefonuttak, montert på veggen, med et trepinnsadapter så bør en teste med et annet trepinnsadapter eller skifte det ut da intern korrosjon kan føre til problemer med tilkoblingen.

4. Har du fremdeles problemer med å komme på nett så er det lurt å forsøke å resette modemet (det gjelder ikke hviis du har et modem med navnet Thomson eller Speedtouch).
Dette gjøres ved å ta en binders, kulepenn eller lignende, og bruke den til å trykke inn knappen merket «Reset» bak på modemet.

Hold knappen inne i om lag 30 sekunder. Modemet vil så starte opp på vanlig måte, og det kan ta et par minutter før modemet lyser som vanlig.

5. Skru av og koble bort (ta ut ledningen som går fra modemet til trådløs ruter ut av trådløs ruter) trådløs ruter, og deretter koble en datamaskin direkte inn i en av LAN- eller Ethernet-inngangene på modemet.
(Modemene «Ventelo», «Inteno» og «Netlink» har kun én slik inngang)

En sjelden gang så må en starte datamaskinen på nytt for at den skal koble seg til Internett.

Mine trådløse signaler når ikke frem.

Trådløse rutere har ulik styrke på radiosenderne sine. Hvis den står plassert i en større bolig så kan en «RangeExtender» eller «Powerline» være en nyttig investering.

Ruterens plassering er også en faktor i hvilke områder som har best dekning. Det er en fordel å ha den trådløse ruteren om lag 1 meter over gulvnivå.

Betongvegger demper de trådløse signalene mer enn treverk, og det samme kan elektriske ledninger og installasjoner gjøre. For at signalene og dekningen skal være mest mulig stabil så er det lurt å plassere den trådløse ruteren mest mulig sentralt i boligen.

Dersom det mistenkes at ruteren ikke virker som den skal så bør ruterprodusenten kontaktes for support.

Jeg mister nettilkobling når fasttelefonen ringer eller er i bruk. Hvorfor?

Fasttelefonen (enten ditt analoge telefonapparat eller ISDN NT1) kobles i samme telefonuttak som modemet.
Både fasttelefonen og modemet kobles til samme telefonuttak ved hjelp av en «splitter» som gjør det mulig for både fasttelefonen og modemet å kommunisere via kobberledningen.

Er det flere telefonuttak i hjemmet, og hvor fasttelefonen står koblet i et annet telefonuttak enn modemet, så kan dette problemet oppstå.
Det er årsaken til at både modemet og telefonapparatet bør kobles via en splitter.

Er både modemet og fasttelefonen er koblet til via en splitter, og problemet vedvarer, så bør splitteren byttes ut.
En splitter kan du normal få kjøpt hos en elektrobutikk som Expert, Elkjøp, Clas Ohlson, Lefdal og lignende butikker.

Hva er interferens?

Interferens er et ord som benyttes når en snakker om forstyrrelser. I bransjen for datakommunikasjon snakker vi om interferens som i betydningen av forstyrrelser på det trådløse nettverket.
Normalt sett så kjennetegnes interferens ved ustabil internettforbindelse via trådløse signaler. Interferens oppleves normalt sett ved lav hastighet, pakketap og dårlig signalstyrke.
I mange tilfeller vil verken vi eller datamaskinen din se noen direkte feil.

På grunn av at det er eksterne faktorer som fører til interferens er det som regel helt umulig å forutsi hvorvidt dette vil oppstå. Eldre rutere er ofte mer utsatt for interferens enn nye rutere.

Trådløse rutere sender som regel sine radiosignaler i 2.4 GHz-spekteret hvor spekteret har 13 tilgjengelige kanaler. Hver av kanalene tilsvarer en liten del av spekteret.
Dersom det er mange trådløse nettverk der du bor så kan disse trådløse nettverkene fort begynne å forstyrre hverandres signaler.

De fleste elektroniske artiklene, som kommuniserer trådløst, bruker 2.4 GHz-spekteret. Det betyr at mobiltelefoner, mobilmaster og andre trådløse elementer kan skape forstyrrelser på det trådløse nettverket.

I tillegg så er det noen velkjente kilder som skaper betydelige elektriske felt, og disse feltene er med på å forme og til dels forstyrre WiFi-signaler. Noen av kildene er høyspentledninger, varmekabler, mikrobølgeovner og alarmanlegg.

Det virker håpløst å bekjempe alt dette, men løsningen er i de fleste tilfeller enkel. Alle trådløs rutere har muligheten til å sende trådløse signaler på ulike kanaler, og det er vanligvis en enkel sak å endre dette på egenhånd.

Noen ganger må en prøve seg litt frem, og i de fleste tilfeller så kan en bruke gratise applikasjoner (også kalt «apper») som finnes på smarttelefonmarkedet. Applikasjonene viser hvilke kanaler som er mest gunstige å benytte. Vi er ikke kjent med at det finnes slike gratis applikasjoner for iPhone, men her er en link til et program som kan benyttes.

Til smarttelefoner med operativsystemet Android så kan en gratis laste ned appplikasjonen «Wifi Analyzer».

Hvordan kan jeg skifte kanal for mitt trådløse nettverk?

Produsenten av din trådløse ruter har beskrevet dette på sin nettside og vi må av den grunn henvise deg til produsentens hjemmeside for mer informasjon om din ruter.

Har du multimodem (et modem med innebygget trådløst nett) fra HomeNet (en hvitfarget boks som det enten står «Zhone» eller «HomeNet» på)? Da har vi en enkel veiledning her:

Åpne nettleseren din og skriv inn følgende i adressefeltet: 192.168.20.1
I feltet «username» skriver du inn følgende brukernavn: user
I feltet «password» skriver du inn sikkerhetsnøkkelen til WiFi-nettet (denne står klistret på en hvit lapp hvor det står IAD med uthevede bokstaver, og den består vanligvis av store og små bokstaver samt et eller flere tall).

Når du er innlogget så gå inn på «Wireless» og trykk deretter på «Advanced».
Feltet «Channel» pleier å ha standardvalget «Auto». Trykk inni boksen og velg den kanalen som du selv ønsker å benytte deg av.
Når det er gjort så går du helt nederst på siden og trykker på knappen «Apply/Save». Kanalen vil nå bli endret.

Noen type rutere kan også sende trådløst nett over 5 GHz-spekteret, og det vil kunne føre til færre problemer med interferens.
Vær klar over at signalstyrken på 5 GHz-spekteret er dårligere enn signalstyrken på 2.4 GHz-spekteret, men samtidig så er disse signalene raskere.

Hvilke DNS-servere skal jeg bruke?

Det er best dersom din datamaskin står stilt til å motta DNS-servere automatisk.
Hvis du likevel ønsker å legge dette manuelt inn så kan følgende DNS-servere benyttes:

For fiber:
Primær DNS: 62.63.0.10
Sekundær DNS: 62.63.63.10

For ADSL / VDSL:
Primær DNS: 193.75.75.75
Sekundær DNS: 193.75.75.193

Kan dere åpne en spesifikk port for meg?

Hvis du trenger å åpne en spesifikk port, for eksempel på grunn av XBOX Live eller av andre årsaker, så konfigureres dette på din ruter.

HomeNet sperrer i utgangspunktet ikke for porter, men kunder med vårt multimodem fra Zhone kan oppleve problemer knyttet til dette.

Vi vil derfor forklare hvordan en enkelt åpner for porter som ikke virker som de skal i forhold til bruken.

1. Skriv inn følgende i adressefeltet i din utforsker for Internett (for eksempel i Google Chrome, Firefox, Internet Explorer og Safari): 192.168.20.1 og trykk på Enter-tasten.

2. Du vil nå få opp en beskjed om å skrive inn et brukernavn og passord.

I feltet for brukernavn (Username) så skriver du inn: user

I feltet for passord (Password) så skriver du inn WiFi-nøkkelen (den finner du normalt sett klistret på baksiden av modemet, og på samme lapp er det skrevet IAD).

3. Trykk så på LOGIN-knappen i vinduet.

4. Når du er innlogget så får du opp masse informasjon.

Under «This information reflects the current status of your WAN connection» så finner du noe som heter «Default Gateway» hvor det enten står teksten atm0.1 eller ptm0.1. Legg merke til om det står atm0.1 eller ptm0.1 da det er viktig om litt.

5. Trykk på «Advanced Setup», og trykk deretter på teksten «NAT» som står like under «Advanced Setup», og til slutt så trykk på «Port Triggering».

6. Trykk på «Add» for å legge til porter.

7. I feltet/boksen for «Use Interface» så velger du enten ipoe_0_8_35/atm0.1 eller ipoe_0_1_1/ptm0.1 basert på informasjonen i det fjerde punktet. Om det står atm0.1 i det fjerde punktet så velger du ipoe_0_8_35/atm0.1, og står det ptm0.1 i det fjerde punktet så velger du ipoe_0_1_1/ptm0.1

Trykk deretter i boksen for «Custom Service» og skriv inn et navn på tjenesten, som skal benyttes, i det blanke feltet.
Har du et valg som heter «Status:» så går det an å velge mellom «Enable» og «Disable» og her så velges «Enable».

I feltene «External Port Start» og «Internal Port Start» så skrives det første portnummeret inn, og i feltene «External Port End» og «Internal Port End» så skrives den siste porten som skal åpnes for.

Vi gjør oppmerksom på at en del sider på Internett skriver at port 80 er nødvendig, og det er vi også klare over.
Det er derfor ikke nødvendig å skriv inn port 80 da denne er en tilgjengelig port.

Vennligst velg hvilken protokoll (TCP / UDP) som skal benyttes, og trykk deretter på knappen «Save/Apply» som er nederst på siden.

Merk deg at det er to slike knapper, men du trykker kun på den som er nederst på siden.

Hvorfor kan dere ikke gi support på alle typer trådløse rutere?

Vi kan gi generelle råd om riktig bruk, plassering og tilkobling av trådløse rutere.

Oppleves det problemer med deres funskjonalitet, eller trenges det assistanse med konfigurering, så er det ruterens produsent som har den nødvendige kunnskapen til å hjelpe deg med din trådløse ruter.

Mitt modem er ødelagt.

Om modemet har sluttet å virke så må du gjerne sende oss en henvendelse slik at vi kan hjelpe deg.

Dersom det lyner så er det greit å huske at også telefonkabler leder strøm. Det er derfor lurt å koble ut både strømledningen og telefonledningen som går mellom modemet og telefonuttaket.

Modemet er varmt.

Som all elektronikk utvikler også modemet en del varme. Det skal derimot ikke bli unormalt varmt.
Hvis modemet ikke får tilstrekkelig lufttilførsel så kan varmen bygge seg opp og påføre modemets komponenter skade.
Dette kan føre til ustabilt nett eller lavere hastighet.

Se derfor til at modemet får nødvndig lufttilførsel.

Hva er et modem?

Modemet er en boks som oversetter de analoge signalene, som sendes via telefonlinjen, over til digitale signaler som kan tydes av datamaskiner og annet utstyr (f.eks. trådløse rutere).

Dersom modemet ikke er tilkoblet så vil en heller ikke kunne koble seg til Internett.

Jeg har kjøpt et eget modem. Hva trenger jeg av dere for å sette det opp?

Dersom modemet står i rutermodus så trenger du følgende informasjon fra HomeNet for å sette opp modemet for tilgang til Internett.

Normalt sett så er det et valg som heter «DHCP» eller «DYNAMIC» (dynamisk) for hvordan du skal koble til Internett.
Det finnes også andre valg som for eksempel PPPOE, dette skal ikke benyttes på HomeNet linjer.

Sørg for at følgende informasjon og detaljer blir fylt ut inne på modemets grensesnitt:

Encapsulation: 1483LLC (eventuelt bare LLC)
VP: 8
VC: 35

Ved feil på linjen så må det gjennomføres et feilsøk med vårt modem tilkoblet telefonuttaket.
Det gjøres for å eliminere flest mulige feilkilder og for å sørge mest mulig effektiv feilsøking og -retting.
Vi minner samtidig om at ved feil på eget utstyr så vil kunden faktureres for montørutsending.
Beløpet er per i dag på kr. 2062,50.

Hvordan kobles modem og ruter i sammen?

Med våre nye multimodem så følger det med tre ledninger: et strømadapter/-ledning (den har en svart farge), en ledning til telefonuttaket (den er gråfarget) og en LAN-ledning (den er gulfarget).

Om en ikke ønsker å benytte seg av WiFi-nettet på multimodemet så er det en WiFi-knapp som kan trykkes på for å slå dette av – og eventuelt på igjen om det skulle være ønskelig på et senere tidspunkt.

Først så kobles strømledningen inn i multimodemet og deretter et strømuttak, og til slutt så trykkes strømknappen på modemet inn.
I mens modemet starter opp så kobles den grå ledningen med den minste enden inn i DSL-inngangen på multimodemet og den store enden enten direkte i telefonuttaket eller eventuelt inn i en splitter (kun dersom splitter er nødvendig for å koble til telefonuttaket).
Til slutt så kobles den gule ledningen inn i en LAN-inngang på multimodemet og deretter inn i WAN-, Internet-inngangen eller Internett-symbolet på trådløs ruteren.

Kan jeg bruke min trådløse ruter med HomeNets internettilkobling?

Vi stiller ingen spesielle krav til trådløse rutere.

HomeNet tilbyr ikke support på egeninnkjøpt utstyr, og derfor så må du selv feilsøke internt hos deg om du opplever problemer med trådløs tilkobling.

For support for Jensen Scandinavias produkter så kan du gå inn her.

Hvor mange datamaskiner kan jeg koble til modemet?

Avhengig av modellen så er det mulig å koble til mellom en og fire enheter direkte inn i modemet.
Dersom flere enheter skal på Internett så anbefaler vi at det benyttes en trådløs ruter.

Jeg har glemt passordet til mitt trådløse nettverk.

Dersom det ikke er endret på innstillingene på trådløs ruter så er normalt sett nettverksnavnet (SSID) og passordet («Preshared Key» eller «Security Key») trykket på en etikett plassert på undersiden av den trådløse ruteren.

Er passordet et egendefinert passord så kan en nullstille ruteren slik at den går tilbake til fabrikkinnstillingene.
Nullstillingen foretas ved at resetknappen enten trykkes inn med en finger (om den er til å trykke direkte på) eller så må en nullstille ruteren ved å holde inne en nål, binders eller lignende i et hull hvor det som oftest står «reset».
Knappen må normalt sett holdes inne i om lag 30 sekunders tid.

Både nettverksnavnet og passordet vil tilbakestilles til de opprinnelige innstillingene.

Hva er cookies/informasjonskapsler?

Under følger en forklaring fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sin nettside hvor de forklarer kort hva en informasjonskapsel/cookie er, og forklaringen utdyper litt om hvorfor en konstruktiv skjerping av loven har blitt vedtatt:

«En informasjonskapsel (cookie) er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på brukerens datamaskin når man åpner en nettside. Informasjonskapselen brukes for eksempel til å lagre innloggingsdetaljer, huske handlekurv i nettbutikken eller registrere hvor brukeren beveger seg på nettstedet.

Informasjonskapsler kan være nyttige både for eieren og brukeren av en nettside; eieren av nettsiden kan tilpasse tjenesten ut fra informasjonen som lagres, og for brukeren kan besøk på nettsiden oppleves mer brukervennlig og tilpasset.

I den reviderte ekomloven av 1. juli 2013, er det skjerpet krav til informasjon og samtykke ved bruk av informasjonskapsler.

I tillegg til den nyttige bruken av cookies, finnes det dessverre informasjonskapsler som installerer seg på maskinen og registrerer informasjon som kan brukes for eksempel til svindel, og for å fremme avsenderens interesser. Informasjonskapslene arbeider ofte uten at brukeren er klar over det.

Endringene i ekomloven skal gi brukerne bedre kontroll over personopplysningene sine og styrke personvernet gjennom å beskytte brukerens PC, nettbrett og mobiltelefon samt informasjonen som lagres på disse.»

For å ivareta våre kunders sikkerhet bruker vi i HomeNet informasjonskapsler som kun varer så lenge du er inne på nettsiden vår (det kalles for «session cookies»).

Dersom du ønsker å blokkere våre informasjonskapsler gjøres dette under innstillingene i din nettleser.
Det vil kunne medføre at noen av løsningene på nettsiden ikke virker optimalt.

Hva er en IP-adresse?

Det finnes flere milliarder datamaskiner, rutere, mobiltelefoner, smarttelefoner, nettbrett, smart-TVer og andre elektroniske enheter som til enhver tid står koblet til et nettverk. Alle disse enhetene har en IP-adresse. IP-delen står for Internet Protocol, og IP-adressen er nødvendig for toveiskommunikasjon via Internett.
IP-adresser kan forstås som en slags postadresse som gjør at to datamaskiner på hver sin side av verden kan utveksle informasjon.

IP-adresser kan være enten statiske eller dynamiske:

Dynamiske IP-adresser er midlertidige de og lånes fra en stor server med IP-adresser (kalt DHCP-server) som eies av Internettleverandør, og de deler ut IP-adresse til enhetene som spør etter å få en IP-adresse tildelt.
IP-adressene går på rundgang og de tildeles hver gang en enhet (datamaskin, trådløs ruter osv.) skal få tilgang til Internett.
Fordelene med dette er flere: økt sikkerhet da IP-adressene kun brukes en viss periode før noen andre overtar dem. Samtidig øker dette antallet kunder som kan komme på nett via vår Internettjeneste da det ikke alltid er like mange IP-adresser som brukes til enhver tid.

Statiske IP-adresser er uforanderlige. Disse har fordeler ved enkelte former for onlinespilling eller bedriftsvirksomhet.
De er også noe mindre sikre da det er enklere å spore statiske IP-adresser.
I tillegg er det enklere å drive datautvinning mot statiske IP-adresser.
Privatkunder i Norge får som regel ikke tilgang til statiske IP-adresser da disse, i all hovedsak, er forbeholdt bedriftsabonnement eller er gamle avtaler som er videreført.

Hva er en DHCP-server?

DHCP står for “Dynamic Host Configuration Protocol”.
Denne protokollen deler ut dynamiske IP-adresser til de relevante enhetene.

Hvilke enheter betegnes som relevante?
Alle enheter som spør etter IP-adresse.
Det finnes nemlig to hovedtyper av serverne: DHCP-servere som deler ut eksterne og interne IP-adresser.

Våre DHCP-servere har alle sine lister som inneholder mangfoldige IP-adresser.
Alt man kobler til modemet sender en forespørsel om en ny IP-adresse til vår server, og deretter så får enheten/-e tildelt en ekstern IP-adresse.

Din trådløse ruter inneholder også en DHCP-server, og den interne DHCP-serveren deler ut interne IP-adresser.
Dermed er utstyr som står koblet til ruteren ikke direkte synlig for oss eller andre.
Dette bidrar også til å maksimalisere antallet tigjengelige eksterne IP-adresser.

Hva er en splitter?

En splitter gjør det mulig for fasttelefon og modem å kommunisere via telefonkabelen som ligger i bakken.

Splitteren er vanligvis en liten boks med tre innganger – én inngang for telefonuttaket, én for modemet og én for telefonapparatet.

Har en ikke har fasttelefon så trenger en heller ikke splitter.
Er det levert et gammeldags telefonuttak med tre pinner/hull som telefonuttak på veggen så kan det være nok å ha et trepinnsadapter med eventuell RJ45 – RJ11-adapter.

Gamle eller defekte splittere kan av og til føre til lav hastighet eller ustabilt nett og av den grunn så kan det være lurt å koble disse helt ut av telefonuttaket, og kun ha modemet tilkoblet direkte i telefonuttaket, om en opplever den slags problemer. Det gir en indikasjon på om det er feil med splitteren.
Om det ikke løser problemet så bør vi eller, om en har problemer med fasttelefonen, telefonleverandøren kontaktes for feilsøking og eventuell utsendelse av montør.

Har dere ikke IPv6?

IPv6 begynner å tilrettelegges i store deler av kjernenettet til HomeNet.
Vi har satt opp IPv6 DHCP-servere som står klare til dagen behovet foreligger.

IPv4-krisen har ikke blitt en slik krise som det ble sagt i 2012, og vi kan forsikre om at vi per dags dato har nok IPv4-adresser til å forsyne alle kundene våre.

IPv6 vil altså ikke bli implementert ut mot kundene før et større behov foreligger.

Hva er LAN?

LAN står for «Local Area Network» og er det lokale nettverket som er hjemme hos deg.

Et eksempel på et lokalt nettverk kan være en ruter som har tre datamaskiner og to nettbrett koblet til, og som da er på det samme lokale nettverket.
LAN gjør de dermed i stand til å kommunisere med hverandre uten å være tilkoblet Internett.
Det går da an å for eksempel dele video- og bildefiler, dokumenter og mapper.

Hva står VDSL for?

VDSL står for «Very High Bit Rate Digital Subscriber Line» og det er betegnelsen for en av teknologiene som blir benyttet når en Internettleverandør leverer tilgang til Internett over telefonlinjene.

VDSL leverer høyere hastigheter enn ADSL, men teknologien er begrenset med tanke på avstand fra sentralen og hjem til kunden.

I likhet med ADSL leveres også VDSL via telefonnettet i bakken.

Hva står ADSL for?

ADSL står for «Asymmetric Digital Subscriber Line» og det er betegnelsen for en av teknologiene som blir benyttet når en Internettleverandør leverer tilgang til Internett over telefonnettet i bakken.

Hva er en DNS-server?

DNS, eller «Domain Name System», tar seg av arbeidet med å oversette nettadresser slik vi kjenner dem som f.eks. www.google.com, til IP-adresser.
Det gjøres slik at datamaskiner kan forstå hvilken nettside vi ønsker å besøke.
Datamaskiner forstår nemlig ikke google.com – de foretrekker heller 148.123.25.59.

For mennesker så er alle tallrekkene meget vanskelige å huske, og derfor så har en DNS-servere som tar seg av oppslaget.

Jeg har blitt HomeNet-kunde, og jeg trenger hjelp med e-post

Dersom du bruker en e-postklient som for eksempel Outlook eller Thunderbird så kan det hende at det er en instilling som må forandres på for at du skal kunne sende epost.

Det er da snakk om «utgående server», og de fleste e-postklienter har gjort det enkelt for å endre dette.
Se gjerne i brukermanualen for din e-postklient.

Vår utgående server for e-post er: mail.isp.as2116.net
Vi bruker også port 587 som standard for sending av e-post.

Får du ikke mottatt e-post så ber vi deg om å kontakte tjenestetilbyderen for din e-postkonto.

Hva er deres server for utgående e-post, og hvilken port bruker dere?

HomeNet sin utgående server for sending av e-post er: mail.isp.as2116.net

Vennligst bruk port 587 for å sende e-post.

Hvordan ser jeg enklest hvilken hastighet jeg har?

For måling av din hastighet så anbefaler vi myndighetenes hastighetsmåler som du finner på: http://nettfart.no

For å få en riktig måling så er det viktig å koble en datamaskin direkte inn i en LAN-inngang på modemet.
Den kobles da med en LAN-ledning.

Påse at ingen programmer eller Internettjenester bruker båndbredde som for eksempel Dropbox, YouTube, Netflix og andre Internetttjenester.

Hvorfor er hastigheten dere måler mot mitt modem høyere enn resultatene jeg får på hastighetstester?

Her tar vi utgangspunkt i et tilfelle der hvor datamaskinen er koblet direkte til modemet.
Det vil gi deg den mest nøyaktige målingen. La oss si at vi måler 20 Mbit/s mot dit modem, men når du foretar en hastighetstest på http://www.nettfart.no så får du et resultat på ca. 17 Mbit/s.

Hvor forsvinner resten av båndbredden? Den reduseres noe på grunn av det som kalles “overhead”.
Hver datapakke som sendes over Internett må inneholde informasjon om hvor den kommer fra, hvor den skal, størrelsen på datapakken, og en mengde annen informasjon som trengs for at datapakken skal kommet til rett sted.
Denne informasjonen utgjør vanligvis rundt 15 % av datapakkens størrelse.
Du får ikke utnyttet denne informasjonen direkte, men den er absolutt nødvendig for å komme på Internett.

Selv om det går 20 Mbit/s gjennom din linje så vil du måle rundt 17 Mbit/s.

Hvem samarbeider dere med for å tilby TV-signaler og IP-telefoni?

HomeNet samarbeider med RiksTVHomebase og Get for leveranse av TV-tjenester.
Vennligst kontakt din tjenestetilbyder for hjelp vedrørende problemer.

Innen IP-telefoni så har vi Ibidium som samarbeidspartner for våre fiberkunder.

For de som har Internett via telefonnettet, og som ønsker TV-signaler med antennemottaker, så samarbeider vi med RiksTV.
Get og Homebase er våre samarbeidspartnere over fibernettet.

Jeg har feil på TV/IP-telefoni. Hvem kontakter jeg?

Ved feil på andre tjenester enn de HomeNet leverer så kontakter du tjenesteleverandøren direkte.
Tjenesteleverandøren vil feilsøke med deg, og ved behov vil tjenesteleverandøren kontakte HomeNet.

Generelt er det en god start på et feilsøk å sjekke at alt av ledninger og kontakter er skikkelig tilkoblet.
Restart gjerne utstyret fra tjenesteleverandør og modemet eller hjemmesentralen fra HomeNet om det ikke virker ved å ta en omstart av utstyret fra tjenesteleverandøren.
Vent om lag 2 minutter før du restarter modemet eller din hjemmesentral fra HomeNet.

HomeNet samarbeider med RiksTVHomebase og Get for leveranse av TV-tjenester.

Innen IP-telefoni så har vi Ibidium som samarbeidspartner for våre fiberkunder.

For de som har Internett via telefonnettet, og som ønsker TV-signaler med antennemottaker, så samarbeider vi med RiksTV.
Get og Homebase er våre samarbeidspartnere over fibernettet.

Støtter HomeNets infrastruktur Super HD på Netflix?

Vårt nett er tilpasset den store datamengden som Super HD krever.
Har du en datamaskin som støtter Super HD, en Playstation 3, Playstation 4 eller en nyere Apple-TV, så vil Super HD være tilgjengelig.

Jeg trenger en fast IP-adresse.

Vi tilbyr dessverre ikke fast IP-adresse til privatkunder.
Dersom du trenger en fast peker mot din dynamiske IP-adresse vil vi foreslå å benytte dynamisk DNS, men dette er en nettjeneste HomeNet ikke supporterer.

Skulle det fortsatt være behov for en fast IP-adresse så kan vi eventuelt anbefale et abonnement hos Broadnet.

Jeg vil melde om feil utenfor servicesenterets åpningstider.

Du kan melde inn en feil via vårt online feilmeldingsskjema.
Sørg for å ha feilsøkt internt hos deg først da mesteparten av problemene ligger på internt utstyr.
Vi vil ta tak i din henvendelse neste virkedag og deretter gi deg en tilbakemelding.

Hva betyr de ulike lysene på modemet mitt?

“Internet” eller “Activity” indikerer at det er trafikk mellom modemet ditt og vår infrastruktur. 

På modemet Zhone 1512 så er det en lampe som heter “Internet”, men den lyser ikke slik som strømlampen og LAN-lampene gjør.

Hvis ikke lampen “Internet” eller “Activity”, som indikere at det er trafikk mellom modemet og vår infrastruktur, lyser eller blinker så er dette normal feilsøkingsprosedyre:

Om en trådløsruter er koblet til modemet så vennligst forsøk å starte denne på nytt.

Løser det ikke problemet så vennligst forsøk å koble ledningen, som er koblet til mellom modemet og ruteren, ut av ruteren og koble den så inn i en datamaskin for å se om internettforbindelsen er i orden.

Det er viktig at den lokale tilkoblingen på datamaskinen er aktivert og at den ikke er satt opp med fast IP-adresse. [Her bør en video enkelt vise hvordan dette sjekkes

på Windows-maskiner i stor grad]

Hvis dette ikke løser problemet så vennligst forsøk å starte modemet på nytt.

På våre to nyeste modem med navnene “HomeNet” (NetLink) og “Zhone 6718” (IAD) så kan det også forsøkes å resette disse til fabrikkinnstillinger. Det gjøres ved å holde

inne knappen i hullet hvor det står “Reset” med en tynn og spiss gjenstand, som for eksempel en nål eller en binders, i ca. 30-60 sekunder. Modemet vil da starte opp på nytt på vanlig måte.

Er det et egendefinert passord for trådløs internettilkobling på Zhone 6718-modemet så vil dette tilbakestilles til opprinnelig passord.

Passordet står på en hvit lapp hvor teksten “IAD” står påført med tykke bokstaver.

Løser ingen av tiltakene problemet så vennligst kontroller at det ikke er noen ubetalte fakturaer som har ført til at internettilgangen er stengt.

“LAN” / “Ethernet” / “100 M / 10 M” eller “Eth” indikerer at modemet kommuniserer med f.eks. ruter, switch, datamaskin eller annet utstyr som er koblet til modemet.

I tilfeller hvor det ikke lyser lampe for kontakt mellom modemet og internutstyret (ruter, switch, datamaskin eller andre enheter som er koblet til modemet med en ledning) så pleier følgende å være løsningen:

Koble ledningen ut av din interne enhet (datamaskin, ruter og lignede) og koble den i en annen enhet – det kan indikere eventuelle problemer med enheten som opprinnelig var koblet til modemet.

Løser det ikke problemet så vennligst forsøk å koble ledningen inn i en annen LAN-inngang på modemet (vi gjør oppmerksom på at modemene som heter “HomeNet”, “Inteno” og

“Ventelo” kun har en LAN-inngang så for disse modemene så vil det ikke være en løsning).

Det er viktig at den lokale tilkoblingen på datamaskinen er aktivert og at den ikke er satt opp med fast IP-adresse.

Lyser fortsatt ikke lampen så vennligst koble til en annen ledning som er like stor i begge ender og som passer inn i modemet og din interne enhet.

“DSL” / “Link” / “@” / “Broadband” eller “Status” indikerer at modemet har fysisk kontakt med sentralutstyret. 

Om lampen som indikerer at det er kontakt mellom modemet og sentralutstyret ikke lyser (da vil for øvrig ikke lampen “Internet” eller “Activity” lyse) så kan følgende gjøres:

Slå av modemet i ca. 30-60 sekunders tid.

Om det ikke løser feilen så vennligst se til at ledningen som enten er koblet inn i “LINE” eller “DSL” på baksiden av modemet er koblet direkte til første telefonuttak på veggen.

Er det en splitter koblet til telefonuttaket på grunn av at det er koblet til en fasttelefon, og dersom det ikke er et gammeldags telefonuttak med tre pinner/hull, så vennligst koble modemet ut av splitteren og deretter koble splitteren ut av telefonuttaket på veggen.

Koble så modemet inn i første telefonuttak på veggen.

Internettforbindelsen bør normalt sett være i orden innen 90 sekunder.

Løser det ikke feilen så vennligst sjekk at det ikke er noe galt med ledningen som går mellom telefonuttaket og modemet.

Det finner en ut ved å teste tilkoblingen med en tilsvarerende ledning som er i orden, eller om en kan teste ut om ledningen er i orden på en annen telefonlinje som hos f.eks. venner eller familie som har internettforbindelse via telefonnettet til Telenor.

Hvis det er en eldre type telefonkontakt i veggen med tre pinner/hull og annet utstyr er koblet til trepinnsovergangen, som går mellom telefonuttaket og modemet, så er det viktig at det sjekkes i henhold til tilsvarende beskrivelse ovenfor.

Det kan kobles til et RJ45 – RJ11-adapter på trepinnsovergangen og direkte inn i modemet som gjør at eventuell splitter kan kobles vekk.

HomeNet gjør oppmerksom på at HomeNet ikke har ansvar for utstyr som er koblet til eller etter hoveduttaket for telefonlinjen, men vi dekker kostnaden hvor det kun er feil på modemet og som kunden ikke kan stå til ansvar for. Vi gjør oppmerksom på at kunden er ansvarlig for defekt modem ved strømbrudd og lynnedslag.

Derfor så bør ledningen som går fra “DSL” eller “LINE” på modemet være koblet ut av telefonuttaket når det er uttrykk for den type vær. Sendes montør ut og hvor montør finner feil på kundens ansvarsområde så vil kunden bli fakturert, i henhold til vår prisliste som du finner her, for montørutsendelsen.

“Power” indikerer at det er strøm til modemet og at modemet er slått på. 

Om strømlampen ikke lyser så kan det skyldes feil med strømforsyningen, feil med modemet (at det kan være defekt etter f.eks. lynnedslag, strømproblemer eller at det

rett og slett ikke vil virke lengre), at strømknappen ikke er inne eller at strømadapteret ikke sitter ordentlig fast i støpselet eller i modemet.

Det kan også være strømproblemer der du bor, og det kjennetegnes ved at ingen elektriske apparater får tilført strøm (som for eksempel TV, vaskemaskin etc).

Først og fremst så sjekk at strømadapteret som benyttes er det samme som fulgte med modemet.

Kontroller deretter at modemet er slått på, og at strømadapteret sitter fast i støpselet og i modemet.

Løser det fortsatt ikke feilen så vennligst se til at strømadapteret får tilført strøm fra strømnettet.

Det kan sjekkes ved at en f.eks. kobler modemet til et helt annet strømuttak som en vet er i orden, eller at en lampe eller annet elektrisk utstyr kobles til støpselet

hvor modemet er tilkoblet – dette gjøres for å se at det elektriske utstyret virker i samme støpsel som modemet står tilkoblet i.

Gjør det noe om ledningen mellom telefonuttaket og modemet er lang?

Ved å ha en lang ledning mellom telefonuttakt og modemet så kan det medføre lavere hastighet eller ustabiliteter.
Vanlige støykilder er varmekabler, sikringsskap, eller andre elektriske artikler.

HomeNet anbefaler derfor at utstyret som er mottatt benyttes, men kunden er ansvarlig for å sjekke at det ikke er feil med utstyret.

Abonnement

Jeg skal flytte. Kan jeg videreføre mitt abonnement til min nye adresse?

For de fleste så er det mulig å videreføre abonnementet til ny adresse.
HomeNet setter pris på at du ønsker å forbli kunde hos oss!

Ta gjerne kontakt med vår salgsavdeling på telefonnummer 07900 eller send en e-post til flytting@homenet.no så hjelper de deg med å flytte abonnementet til ny adresse.

Retur av utstyr

Vennligst returner ditt utstyr til nærmeste el-returpunkt i din kommune.

Kan jeg sette mitt abonnement «på pause»?

Da tjenesten leveres kontinuerlig, og krever konstant tilknytning til infrastrukturen, så har vi ikke muligheten til midlertidige opphold i leveransen.

For de fleste kan et eierskifte da være en løsning om en midlertidig skal bo et annet sted over kortere tid.
Vår salgsavdeling kan gjerne kontaktes på telefonnummer 07900 for å gjennomføre et eierskifte.

Hvor lang oppsigelsestid har jeg?

Alle våre abonnement har en avtaleperiode på 12 måneder.
Når bindingstiden utløper så har du kun én måned oppsigelsestid regnet fra og med første virkedag den påfølgende måneden.

Hvor mye gjenstår av bindingstiden?

Avtaleperioden gjelder fra oppkoblingen av din linje.
Dersom du er usikker så hjelper vi deg gjerne når du tar kontakt med oss.

Hvor finner jeg aktiveringskoden for Min Side?

Aktiveringskoden finner du på fakturaen din. Har du ikke en faktura tilgjengelig så kan du få en fakturakopi av oss. Besøk oss gjerne på vår chat og vi hjelper deg gjerne.

Jeg har glemt mitt brukernavn for Min Side.

Hvis du har glemt brukernavnet ditt til Min Side så kan vi hjelpe deg med å finne ut av dette.

Send oss gjerne en henvendelse per e-post eller chat så hjelper vi deg.

Jeg har mottatt en aktiveringskode. Hva brukes denne til?

Aktiveringskoden kan brukes til å aktivere tilgangen til «Min Side» som gir deg informasjon om ditt abonnement, fakturakopier, og lar deg endre kontaktinformasjon og faktureringsadresse.

Har dere noen begrensing på hvor mye jeg kan laste ned?

I motsetning til mobile bredbånd så har ikke HomeNet begrensninger for hvor mye Internett kan benyttes.
Dermed så er det heller ingen øvre grense på hvor mye du kan laste opp eller ned.

Jeg bruker min internettlinje til å drive en bedrift. Hvilke rettigheter har jeg?

Da abonnementet er registrert som et privatabonnement så nyter du de samme rettigheter som ordinære privatkunder. Ønsker du en utvidet serviceavtale så kan det være lurt å opprette et bedriftsabonnement.

Hvordan ser jeg enklest hvilken hastighet jeg har?

Når man foretar en hastighetsmåling så anbefaler vi at nettfart.no benyttes.
Sørg for at det kun er tilkoblet én datamaskin direkte med ledning inn i et av modemets LAN-innganger (noen modem har kun én LAN-inngang).

Pass også på at det ikke foregår annen trafikk på datamaskinen.
Eksempler på dette kan være Dropbox, YouTube, Spotify og lignende tjenester og programmer.

Jeg ønsker å si opp mitt abonnement

Dersom du ønsker å si opp abonnementet ditt hos oss, ber vi deg ringe på telefon 07900, tastevalg 4. Da får du god hjelp, og svar på eventuelle praktiske spørsmål.

Oppsigelsestiden er ut påfølgende kalendermåned.

Hva er HomeNet sine vilkår og prisliste, og hvor lang angrerett har jeg?

Klikk her for å se våre abonnementsvilkår

Klikk her for se skjema for angrerett

Klikk her for å se vår prisliste

Hva er linjeleie?

Linjeleie er en avgift som skal dekke drift, vedlikehold og oppgradering av nettet. Alle som bestiller bredbånd levert over det norske kobbernettet (ADSL/VDSL) må betale linjeleie.

For kunder som har ordinær fasttelefon er avgiften vanligvis inkludert i abonnementsprisen for fasttelefon. For kunder som ikke har ordinær fasttelefon betales linjeleie som et tillegg til abonnementsprisen for bredbånd.

Oppdatert pris for linjeleie finnes vår prisliste.

Min bindingstid er over. Hvilke fordeler får jeg ved å inngå en ny avtaleperiode?

Dersom du ønsker å forlenge avtaleperioden så er det gode muligheter for gunstige avtaler, rabatter på utstyr eller ekstratjenester.

Ta gjerne kontakt med vår salgsavdeling på telefonnummer 07900 så finner vi frem til en fin løsning.

Datasikkerhet

Er torrents ulovlig?

Torrentfiler som brukes til nedlasting av ulike filer som filmer, programmer og annet, er ikke ulovlig i seg selv. Teknologien brukes ofte til å tilby gratisprogrammer, dokumenter, og andre verk med offentlige lisenser.

Hvis opphavsbeskyttet materiale blir lastet ned så brytes loven, og samtidig så utsetter en seg selv for potensielle virusinfeksjoner.

Oslo Tingrett har i en kjennelse fra 2. september 2015 besluttet å hindre internettbrukernes tilgang til The Pirate Bay.
HomeNet kan derfor ikke gi deg tilgang til nettstedet da vi ikke støtter opp om ulovlig nedlasting.
Det blir ikke foretatt noen registrering av eventuelle søk på denne siden. Dommen fra Oslo Tingrett ligger tilgjengelig her.

Jeg har ikke surfet på noen «tvilsomme» sider på Internett, men jeg har likevel fått et virus på datamaskinen. Hvordan kan dette ha skjedd?

Virus, malware og andre trusler har nesten alltid vært et sikkerhetsproblem for datamaskiner.
Datamaskiner kan bli infisert på flere måter, og menneskene bak sikkerhetstruslene søker stadig etter nye sikkerhetshull som kan utnyttes for å infisere datamaskiner.

En av de hyppigste årsakene til at datamaskiner infiseres er ukritisk nedlasting.
Særlig ved nedlasting av torrentsfiler der man ulovlig laster ned filmer, programvare, serier og lignende så følger det relativt ofte med virus eller andre trusler i form av falske kodeker, komprimerte filer eller HTML-dokumenter som tar datamaskinen med til en nettside som infiserer datamaskinen.

Andre sikkerhetstrusler utnytter sikkerhetshull i programvaren de fleste av oss har på datamaskinen, og sikkerhetstruslene infiserer våre datamaskiner gjennom reklamer som en ser på nettsider, minnepinner, gratisprogrammer eller sosiale medier.

En populær spredningsmetode er e-postillegg hvor e-posten ofte beskriver innholdet som noe morsomt eller sensasjonelt. Et eksempel på det er at avsenderen har diktet opp en historie om at du har vunnet penger, og at de kun trenger noen opplysninger for å utbetale pengene – i disse tilfellene så er det ikke sikkert at datamaskinen blir infisert, men en blir svindlet.

Hvis et slikt vedlegg blir åpnest så blir datamaskinen infisert.

Av den grunn så bør en alltid benytte antivirusprogramvare, en brannmur og oppdatere antivirusprogrammet regelmessig. Vi anbefaler at en leter etter nyeste oppdateringer minimum en gang per uke.

I motsetning til trådløse rutere så har modem normalt sett ikke innebygd brannmur.
Dersom en ønsker å benytte en kablet tilgang internt så anbefaler HomeNet kundene om å benytte en ruter og programvare som ivaretar sikkerheten på datamaskinen.

Vårt nye multimodem har til en viss grad beskyttelse, men multimodemet gir ingen fullgod sikkerhet.
Vi anbefaler derfor at det er installert og aktivert et antivirusprogram og en brannmur på datamaskinen.

Jeg har hørt snakk om et DDOS-angrep. Hva er dette?

Et DDOS-angrep står for Distributed Denial Of Service. På godt norsk kalles dette et distribuert tjenestenenekt. Nå sier ikke det altfor mye i seg selv, og det er dette vi skal prøve å belyse her.

Tjenestenekt betyr at en nettside, server, tjeneste eller ressurs blir satt ut av spill, og det vil si at DDOS-angrepet gjør at tjenesten ikke er i stand til å utføre sin funksjon på normal måte. Ved et DDOS-angrep er det flere infiserte datamaskiner som sender en stor mengde datapakker til en server eller IP-adresse i løpet av kort tid. Angrepet fører til at tjenesten som angripes blir overbelastet, og at tjenesten lengre ikke er tilgjengelig for brukere.

De infiserte datamaskinene kalles et «botnet» og de blir kontrollert via instruksjoner fra en eller flere «Command & Control-servere». Serverne utfører kommandoen på vegne av en eller flere bakmenn.

Et botnet skapes ved å infisere en rekke datamaskiner med et stykke programvare som er i stand til å ta imot instruksjoner, og bruke datamaskinens nettilgang til å sende datapakker til en gitt server eller IP-adresse. Infeksjoner spres på ulike måter som enten via sikkerhetshull i programvare eller ved manipulering av datamaskinens eier. Dette er også hovedårsaken til at programmene Flash og Java stadig ser etter oppdateringer da de jobber stadig med å tette sikkerhetshull, og jobber hardt med å henge med de nyeste truslene.

For å hindre at datamaskinen tar del i et DDOS-angrep så bør en alltid benytte antivirusprogramvare, en brannmur og ivareta viktige oppdateringer.

I motsetning til trådløse rutere så pleier ikke modem å ha en innebygget brannmur.
Vi anbefaler våre kunder å benytte en ruter eller en trådløs ruter, særlig dersom de ønsker å ha utstyr koblet med nettverksledning. Ønsker en å være ekstra sikker så bør en også ha en egen brannmur på datamaskinen.

Jeg ønsker å blokkere internettilgang om kvelden. Kan dere hjelpe meg med dette?

HomeNet har ikke muligheten til å blokkere internettilgangen basert på klokkeslett. Dersom du benytter en trådløs ruter, er det derimot en funksjon som heter «Scheduled Internet Access». Navnet varierer fra produsent til produsent, men funksjonen er den samme.
Ved å benytte seg av funksjonen så har en muligheten til å definere tidsrommet den trådløse ruteren skal tillate internettilgang.

Er du interessert i å lære mer om foreldrekontroll? 

Besøk gjerne informasjonssidene til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om foreldrekontroll og nettfilter her. Organisasjonen «Barnevakten» har også mye nyttig informasjon om barn og nettsikkerhet.

Tilbyr dere en antivirusløsning?

Vi anbefaler våre kunder å benytte seg av vår avtale med F-Secure hvor de har en nytt program som heter F-Secure SAFE. Én løsning for både virusbeskyttelse, nettleser- og nettbankbeskyttelse, nettverksbeskyttelse og familiebeskyttelse.

Du får fire måneder gratis prøveperiode ved å logge deg inn på Min Side. For å aktivere kontoen til Min Side så trenger du aktiveringskoden din. Den står på din faktura.

Etter den kostnadsfrie prøveperioden vil du som HomeNet-kunde få en spesialpris fra F-Secure på videreføring av avtalen.

Prisene nedenfor er eks mva.

Enheter Pris per år Pris per måned
3 kr 355,- kr 27,92,-
5 kr 455,- kr 37,92,-
7 kr 579,- kr 48,25,-
10 kr 779,- kr 60,75,-

 

Hva er nytt i F-Secure SAFE?

  • Beskytt livet ditt på hver enhet med én tjeneste. Ikke lenger behov for separate sikkerhetsprodukter for å beskytte bærbare PCer, smarttelefoner og nettbrett.
  • Én løsning for både virusbeskyttelse, nettleser- og nettbankbeskyttelse, nettverkbeskyttelse og familiebeskyttelse
  • Ny og forbedret tyveribeskyttelse
  • Støtter alle plattformer: Windows 10, Mac OS X 10.11, Android 6 og iOS 9 (iPhone og iPad)

Vil du vite mer om de nye funksjonene i  F-Secure SAFE så kan du lese mer på F-Secure sine hjemmesider. F-Secure tilbyr norsk kundestøtte.

Hvordan kan jeg beskytte meg mot virus?

Det finnes en rekke ulike antivirusprogrammer med varierende effektivitet og pris.

Microsofts egenutviklede antivirusløsning er et gratis og effektivt produkt med mange fornøyde brukere.
I Windows 8 og 10 er produktet innebygd og programmet heter Windows Defender.

Det er svært viktig å holde antivirusprogrammet oppdatert. Oppdateringene består som regel av virusdefinisjoner som hjelper programvaren med å ta rense vekk de nyeste truslene. Virusskann anbefales ukentlig.

Ellers så anbefaler vi våre kunder å benytte seg av vår avtale med F-Secure hvor de har en nytt program som heter F-Secure SAFE. Én løsning for både virusbeskyttelse, nettleser- og nettbankbeskyttelse, nettverksbeskyttelse og familiebeskyttelse.

Du får fire måneder gratis prøveperiode ved å logge deg inn på Min Side. For å aktivere kontoen til Min Side så trenger du aktiveringskoden din. Den står på din faktura.

Åpningstider

Telefon

Faktura: 08.00-16.00
Salg og Teknisk: 08.00-21.00
Stengt i helger

Chat

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00