Hva kan vi hjelpe deg med?

Platinum hjemmesentral

Hjemmesentralen (Platinum 6840 og Platinum 7840) er en fiberhjemmesentral (CPE) med integrert trådløst nett (WiFi).

platinum7840

Lamper

platinum_lamps

Tilkobling

Hjemmesentralen er utstyrt med fire gule porter for tilkobling.

  1. Port 1 og 2 er NAT-porter. Dette betyr at de er dedikert for enheter som bruker internett, slik som PC, spillkonsoll og WiFi@home Premium.
  2. Port 3 og 4 er BRIDGE-porter. Dette betyr at de er dedikert for TV-dekoder.

Strøm tilkobles med medfølgende strømadapter til tilkobling merket Power.

Det er viktig at TV-dekoder kobles til i port 3 eller 4 på hjemmesentralen. Dette for å sikre god kvalitet på TV-tjenesten. For mer informasjon om hvordan koble opp TV-dekoder og brukerveiledning for denne, se TV-leverandørenes egen veiledning.

🔗 Les mer om tilkobling av TV-dekoder: RiksTV / Viasat / Telia

platinum_ports

Hjemmesentral installert i stue / sentralt rom

I boliger der hjemmesentralen er plassert i stue / sentralt rom kobles TV-dekoder og WiFi@home direkte til hjemmesentralen. Resterende gule porter på Hjemmesentral kan benyttes til eget utstyr slik som PC, spillkonsoll eller WiFi@home Premium.

platinum_livingroom

Hjemmesentral er installert i teknisk skap
I boliger der hjemmesentralen er plassert i et teknisk skap med kabling til vegguttak i boligen, kobles TV-dekoder i vegguttak for TV og eget utstyr / WiFi@home i vegguttak for internett.

platinum_locker

Koble til trådløst nett med innebygd WiFi@home

Nettverksnavn (SSID) og passord (WPA Key) på ditt trådløse nett finner du på klistremerket på baksiden av hjemmesentralen. Platinum hjemmesentral har innebygd ruter med 802.11ac 2.4 og 5GHz WiFi. Valg av det to nettverkene utføres automatisk av din trådløse enhet.

artboard-12x

Slik endrer du nettverksnavn og WiFi-passord

  1. Åpne nettleseren din og skriv inn i adressefeltet: 192.168.1.254
  2. Logg deg på ved å bruke brukernavn og passord som er oppgitt på en klistrelapp på hjemmesentralens bakside, «Username» and «Password» (ofte er brukernavn og passord “admin”).
  3. Gå til “Wireless” i menyen øverst på siden.
  4. Her ser du ditt nåværende nettverksnavn (SSID) og WiFi-passord. Foreta de endringene du ønsker og trykk “Save” nederst på siden.
  5. Du har nå endret nettverksnavn/passord på ditt trådløse nettverk. Alle dine trådløse enheter må kobles til det trådløse nettet på nytt, ved å bruke det nye nettverksnavnet og passordet.
browser-ip-animasjon2

Koble til trådløst nett med WiFi@home Premium

Har du WiFi@home Premium for maksimal trådløs dekning i din bolig, har vi laget en steg-for-steg guide nedenfor:

  1. Skru av den innebyde WiFi-en i Platinum hjemmesentral. Dette for å unngå to trådløse nettverk i boligen. Dette gjøres ved å holde inne knappen merket WPS i 10 sekunder. Koble fra strømmen til hjemmesentralen, vent 10 sekunder. Koble til strømmen igjen.
  2. Koble èn av de tre WiFi-enheten direkte inn i Platinum hjemmesentral eller vegguttak for internett.
  3. Koble de to andre WiFi-enhetene til strøm i nærheten av den første WiFi-enheten og slå dem på.
  4. WiFi-enhetene kobler seg automatisk til hverandre. Ditt trådløse nett er klart når det lyser grønt. Dette kan ta opptil fem minutter.
  5. Nå kan de to andre WiFi-enhetene plasseres rundt i boligen. De bør plasseres i en trekantformasjon som vist på illustrasjon nedenfor. Se til at de lyser grønt, dette betyr at de kommuniserer godt med hverandre. Ganger, korridorer og trappeoppganger er ofte gode plasseringer for å nå mange rom samtidig.
  6. Koble til PC, nettbrett, telefon eller annet trådløst utstyr. Du finner ditt nye nettverksnavn og passord på en klistrelapp under WiFi-enheten.
platinum_airties_premium
airties_map

NB! Husk å koble til utstyret ditt til nytt trådløst nettverk med WiFi@home Premium.

Nettverksnavn og passord finner du på klistrelappen under WiFi-enheten som er tilkoblet hjemmesentralen / vegguttak for internett.

🔗 Les mer om tilkobling på: WiFi@home Premium

airties-underside

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat

Du vil bli bedt om å logge inn på Min side for å chatte med oss.

Ønsker du å bli kunde?
Chat med oss her

Dersom du opplever feil med din internettlinje, anbefaler vi at du tar kontakt på telefon for raskest mulig hjelp. Utenfor våre åpningstider for telefon, er du selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss på chat.

Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Svartid er normalt innen 5 virkedager. Ønsker du raskere svar, kontakt oss på telefon eller chat.

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss