Zhone modem med WiFi

Slik kommer du i gang – fem enkle steg

Se videoen her eller se stegene under.
Vi viser deg i hvordan du kobler til ditt Zhone-modem i denne videoen.

Innhold i esken

Modemet kommer med følgende kabler:

1 stk. modemkabel ( RJ-11 til RJ-45 )

1 stk. nettverkskabel ( RJ-45 til RJ-45 )

1 stk. strømforsyning

1. Koble modem til vegguttak

  1. Koble medfølgende modemkabel til DSL porten på modemet. Den minste pluggen (RJ-11) skal i modemet.
  2. Koble den andre enden av kabelen til vegguttaket ditt.
  3. Hvis du skal bruke fasttelefon sammen med modemet må koble en splitter på kabelen fra vegguttaket, slik at linjen kan deles mellom modemet og telefonen.

NB: Den røde WAN porten på modemet er ikke aktiv, og kan Ikke brukes.

2. Koble til strømadapter

  1. Koble strømadapteret til 12 volts porten på modemet
  2. Koble strømadapteret til en stikkontakt
  3. Skru på modemet ved å trykke ON/OFF knappen inn
  4. Påse at “Power” lampen på modemet lyser.
  5. Når “Power” lampen og “DSL” lampen lyser fast grønt er modemet klart til bruk.

3. Koble til LAN portene

Modemet har fire stk. RJ-45 Ethernet porter som kan brukes for å kolbe til PC og andre Ethernetkapable enheter

  1. Bruk den medfølgende nettverkskabelen for å koble PC til en av de fire LAN portene på modemet
  2.  Koble evt. andre enheter til de andre LAN portene.

4.Innlogging

For å endre innstillinger på modemet må du logge inn på modemets WebUI.

  1. Koble en Ethernet kabel fra PC til en av LAN portene på modemet
  2. Start en web browser på PC og skriv inn “192.168.20.1” i adressefeltet.
  3.  Du må nå taste inn brukernavn og passord. Default brukernavn er “user”.  Passordet er det samme som WPA-nøkkel som står printet på modemet.

5. Bruk av trådløst nett

Modemet er enablet med trådløst nett. For å få tilgang til det trådløse nettet må PC og andre enheter konfigureres med det SSID og WPA nøkkel som er printet på modemet.

NB: Har du bestilt og mottatt et bridget modem, gjelder ikke punkt 4 og 5. Bridgede modem har ikke trådløst nett aktivert, og har heller ikke mulighet for administrasjon.

Slik skal lampene lyse på modemet

zhone-6618-lysblink_2

Dersom Power-lampen lyser rødt er det et problem med strømforsyningen. Sjekk at du bruker den original strømforsyning du mottok med modemet.

Dersom WiFi-lamper ikke lyser, trykk på WiFi-knappen på toppen av modemet for å skru på WiFi.

Lampe Slik skal lampene lyse når alt er OK
Power Grønt lys
DSL Grønt konstant lys
Internett Grønt lys/blink
WAN

Skal ikke lyse

LAN1-LAN4

Grønt lys/blink dersom du har koblet enheter til modemet med kabel (PC, trådløs ruter)

WiFi

Grønt lys/blink

WPS

Grønt blink dersom WPS er aktivert

USB1-USB2

Skal ikke lyse

Slik endrer du nettverksnavn og WiFi-passord på modemet

1. Åpne nettleseren, skriv inn 192.168.20.1 i adressefeltet og trykk “Enter”

browser-ip-animasjon2

2. Du vil nå se en innloggingsside. Fyll inn følgende:

  • Username: user
  • Password: din nettverksnøkkel, som står på en klistrelapp bak på modemet ditt (ved “WPA-PSK”)

3. Endre nettverksnavn:

  • Gå til “Wireless” i menyen til venstre
  • Midt på siden er feltet “SSID” som inneholder ditt nåværende nettverksnavn. Erstatt dette feltet med navnet du ønsker på ditt nettverk
  • Trykk “Apply/Save”

4. Endre ditt WiFi-passord:

  • Gå til “Wireless” i menyen til venstre
  • Velg “Security” i undermenyen
  • Finn feltet som heter “WPA/WAPI passphrase:”, som inneholder ditt nåværende passord (skjult med asterisk)
  • Fjern innholdet i feltet og skriv inn ditt nye passord. Passordet vil være skjult med tegn når du skriver, så pass på at du skriver riktig
  • Trykk “Apply/Save”

5. Du har nå endret nettverksnavn og/eller WiFi-passord. Alle dine trådløse enheter må kobles til det trådløse nettet på nytt, ved å bruke det nye nettverksnavnet og passordet.

zhone-6618-w1

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat

Du vil bli bedt om å logge inn på Min side for å chatte med oss.

Ønsker du å bli kunde?
Chat med oss her

Dersom du opplever feil med din internettlinje, anbefaler vi at du tar kontakt på telefon for raskest mulig hjelp. Utenfor våre åpningstider for telefon, er du selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss på chat.

Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Svartid er normalt innen 5 virkedager. Ønsker du raskere svar, kontakt oss på telefon eller chat.

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss