Zhone modem

Brukerveiledning

Installasjon av ADSL-modemet

I esken du har mottatt finner du følgende utstyr:

ADSL-modem Det største utstyret du finner i esken er modemet. Et modem gir deg tilgang til Internett. Modemet er forhåndskonfigurert og er klart til bruk. Dvs. at det ikke er behov for en CD-plate for å ta i bruk modemet. Vårt modem har fire LAN porter. Dvs at du kan koble til fire enheter internt (PC’er og/eller ruter). Dersom du kun har en PC/ruter kan du benytte hvilken som helst av de fire portene, og samtlige LAN porter trenger ikke å være i bruk.

Splitter Det andre utstyret du finner i esken er en Excelsus-splitter, med en linjeutgang (LINE), en ADSL-utgang (DSL) og en telefonutgang (PHONE). En splitter brukes for å skille ut signaler, slik at man kan bruke både ADSL og fasttelefoni (ISDN eller analog) samtidig. Splitteren har et overspenningsvern som kan beskytte modemet ved lyn-nedslag og vi anbefaler bruk av splitter med eller uten telefoni/data på samme linje.

Utstyret må monteres på første telefonkontakt der linjen kommer inn i boligen. Merk også at avstanden mellom første telefonkontakt videre til splitter, modem og frem til datamaskinen ikke må overstige 100 meter. Det er viktig at du benytter vedlagte strømforsyning og kabler da annet utstyr kan skade modemet

Hvis du har et modem tilkoblet i dag fra en tidligere leverandør, må dette kobles bort. Fjern alle tilhørende kabler og strømforsyning før du begynner å koble til det nye utstyret. Oversikt over porter på baksiden av modemet:

Zhone 1512

DSL Her skal linjen fra telefonkontakten eller splitter kobles. Bruk modemkabel. LAN 1-4 Nettverksuttak til PC eller en ruter RESET Resetter modemet til default-innstillinger (factory reset) POWER Strømkabel fra strømadapter kobles til her SWITCH Knapp for å skru av og på modemet

Slik skal lampene lyse på modemet

zhone-1512_5

Lampe Slik skal lampene lyse når alt er OK
Power Grønt lys
DSL Grønt lys
Internett  Skal ikke lyse
LAN1-LAN4

Grønt lys/blink dersom du har koblet enheter til modemet med kabel (PC, trådløs ruter)

Kontakt kundeservice

Chat Utvid

Åpningstider

Ukedager: 09.00-21.00
Helg: 10.00-15.00

Chat

Du vil bli bedt om å logge inn på Min side for å chatte med oss.

Ønsker du å bli kunde?
Chat med oss her

Dersom du opplever feil med din internettlinje, anbefaler vi at du tar kontakt på telefon for raskest mulig hjelp. Utenfor våre åpningstider for telefon, er du selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss på chat.

Telefon Utvid

Åpningstider

Mandag - fredag 08.00-21.00
Fakturahenvendelser:
Mandag - fredag 08.00-16.00

Kontakt oss

38 99 01 00
Kontaktskjema Utvid

Svartid er normalt innen 5 virkedager. Ønsker du raskere svar, kontakt oss på telefon eller chat.

Har vi tatt en avgjørelse som du mener er urettferdig eller rettstridig? Her kan du klage til oss